سیاسی

ایران: اجرای توافق امنیتی با عراق در حال پیگیری است

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره آخرین وضعیت توافقنامه امنیتی ایران و عراق اظهار داشت که اجرای توافق امنیتی در چارچوب خود در حال پیگیری است.

میدل ایست نیوز: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران درباره اظهارات مقامات امریکا در مورد حمله به نیروهای ایرانی گفت: امریکایی‌ها به دنبال فرافکنی و انحراف اذهان عمومی از واقعیات هستند. آنها همواره اتهامات بی اساس و اثبات نشده‌ای را همچون دستور گرفتن نیروهای مقاومت منطقه از ایران را مطرح و بر مبنای آن قضاوت و اظهارات غیرقابل قبولی را مطرح می‌کنند. گروه‌های مقاومت در منطقه نه از ایران دستور می‌گیرند و نه ما دستورالعملی را به آنها ابلاغ می‌کنیم. آنها خودشان براساس ملاحظات خود تصمیم و اقدام می‌کنند. امریکا به جای اتهام به اقدامات خود توجه کند. ایران از همان ابتدا نگرانی خود را نسبت به گسسترش ابعاد جنگ اعلام کرده و این موضع اصولی را تکرار می‌کند.

به گزارش فارس، کنعانی در کنفرانس مطبوعاتی این هفته درباره خبر منتشر شده مبنی بر مخالفت اسرائیل برای ارسال کمک‌های انساندوستانه ایران به غزه گفت: عمده کمک‌های ارسالی در داخل مصر انبار شده و میزان کمک‌های ارسالی براساس اعلام منابع ذیربط از جمله صلیب سرخ به مثابه قطره‌ای در مقابل دریاست. این نشانگر آن است که همه اصول اولیه انسانی و اصول و قوانین شناخته شده بین‌المللی توسط رژیم صهیونیستی در حال نقض است. در گفت‌وگوهای قبلی ایران با مقامات مصر و وزیر خارجه این کشور و در گفت‌وگوی اخیر دو رئیس جمهور تلاش بیشتر مصر برای اینکه این گذرگاه را برای ارسال هر چه بیشتر کمک‌های انسانی به غزه باز کند، مورد تأکید جدی ایران بوده است.

توافقنامه امنیتی ایران و عراق

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران درباره آخرین وضعیت توافقنامه امنیتی ایران و عراق نیز اظهار داشت: اجرای توافق امنیتی در چارچوب خود در حال پیگیری است. مقامات دولت عراق گزارش‌هایی را به مقامات ذیربط ایران از نحوه اجرا و روند تکمیل آن ارائه کردند.

دیدار رؤسای جمهور ایران و مصر

این دیپلمات ارشد ایرانی گفت که ارزیابی مثبتی از دیدار روسای جمهور ایران و مصر در ریاض داریم و افزود: در مجموع ارتقای مناسبات دو کشور را به نفع دو کشور و منطقه و جهان اسلام می‌دانیم. دو کشور با ظرفیت در حوزه منطقه‌ای و جهان اسلام هستند. ریشه‌های تمدنی و فرهنگی در منطقه کمک می‌کند دو کشور در سایه ارتقای مناسبات دوجانبه هم در حوزه تامین منافع دو کشور و هم در کمک به تقویت منافع منطقه‌ای نقش موثرتر و مفید‌تری ایفا کنند.

اعزام سفیر ایران به یمن

وی همچنین اعلام کرد که اعزام سفیر ایران به یمن را در برنامه داریم و افزود: این به شرایط داخلی یمن برمی‌گردد و با بهبود شرایط و ایجاد زمینه‌های بهتر امکان تعیین قطعی سفیر و اعزام سفیر برای ایران مهیا خواهد شد.

گفتنی است پیش از این ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران نیز در دیدار نخست وزیر لبنان گفته بود که برخی تلاش دارند اینگونه القا کنند که گروه‌های مقاومت تحت امر ایران هستند در حالی که بارها ضمن تکذیب این ادعا اعلام کرده‌ایم که گروه‌های مقاومت در تشخیص، تصمیم و اقدام مستقل هستند.

منبع
فارس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا