خبر اولسیاسی

تازه‌ترین تحولات جنگ در غزه/ اذعان بلینکن به اختلاف در وزارت خارجه امریکا درباره غزه

جنگ در نوار غزه امروز در حالی وارد سی‌ونهمین روز خود شد که مناطق شمالی غزه همچنان شاهد بمباران‌های گسترده است.

میدل ایست نیوز: ارتش اسرائیل اعلام کرد که با کشته شدن 2 سرباز و زخمی شدن 4 سرباز در درگیری‌های جاری با نیروهای فلسطینی تعداد کشته‌شدگانش از زمان آغاز عملیات زمینی به 47 تن رسیده است.

کتائب عزالدین القسام نیز اعلام کرد که 7 تانک و 5 خودروی زرهی اسرائیلی را با خمپاره‌های یاسین 105 از کار انداخته است.

همزمان نشریه «واشنگتن پست» به نقل از یک مقام اسرائیلی بلندپایه خبر داد که به‌زودی آتش‌بس 5 روزه به همراه مبادله اسرا انجام خواهد شد.

وزیر دفاع اسرائیل: حماس کنترل نوار غزه را از دست داده است

وزیر دفاع اسرائیل روز دوشنبه ادعا کرد که گروه حماس «کنترل نوار غزه» را از دست داده است.

یوآو گالانت در یک اظهارنظر تلویزیونی بدون اشاره به جزئیات گفت: «حماس کنترل غزه را از دست داده است. تروریست‌ها در حال فرار به جنوب، و شهروندان نیز در حال غارت پایگاه‌های حماس هستند».

بایدن خواهان محافظت از بیمارستان شفا در غزه شد

جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا، گفت بیمارستان شفا که بزرگ‌ترین بیمارستان غزه است، «باید محافظت شود» و خواهان «کاهش اقدامات مخل» از سوی نیروهای اسرائیلی در رابطه با این بیمارستان شد.

بایدن در کاخ سفید در این باره گفت: «امید و انتظار من این است که شاهد اقدامات مخل کمتری باشیم.»

در سه روز گذشته آب و برق بیمارستان شفا قطع بوده و تیراندازی‌ها و بمباران‌هایی که در اطراف این مرکز درمانی در جریان است نیز شرایط آن را دشوارتر کرده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در نشستی به خبرنگاران گفت: «نمی‌خواهیم شاهد تیراندازی در بیمارستان‌ها باشیم. می‌خواهیم بیماران مصون بمانند. بیمارستان‌ها مصون بمانند. در این باره با دولت اسرائیل صحبت کرده‌ایم و آنها نیز گفته‌اند که در این زمینه با ما هم‌نظرند که نمی‌خواهند شاهد تیراندازی در بیمارستان‌ها باشند.»

سالیوان افزود پاسخ به این سوال که اسرائیل چطور عملیات نظامی را به اطراف این بیمارستان کشانده است، آسان نیست، اما این‌ها سوالاتی است که باید از ارتش اسرائیل پرسیده شود، نه از امریکا.

اذعان بلینکن به اختلاف در وزارت خارجه امریکا

رسانه‌های امریکایی گزارش دادند که آنتونی بلینکن، وزیر خارجه ایالات متحده، روز دوشنبه در ایمیلی به کارکنان وزارتخانه متبوع خود به وجود اختلاف در این وزارتخانه درباره رویکرد دولت بایدن به جنگ اسرائیل و حماس اذعان داشته است.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان می‌گوید پیام بلینکن به کارکنان وزارت خارجه امریکا در بحبوحه مخالفت‌های فزاینده در این وزارتخانه و حتی در دولت بایدن نسبت به سیاست واشینگتن در قبال این بحران ارسال شده است.

این رسانه هفته پیش گزارش داده بود که صدها نفر از کارکنان آژانس توسعه بین‌المللی ایالات متحده در نامه سرگشاده‌ای خواستار آتش‌بس شده‌اند. گزارش سی‌ان‌ان همچنین به مخالفت‌ها در میان کارکنان وزارت خارجه نسبت به سیاست دولت بایدن در قبال جنگ کنونی خاورمیانه اشاره داشت.

آنتونی بلینکن در ایمیلی که روزنامه هافینگتون پست و سی‌ان‌ان می‌گویند آن را مشاهده کرده‌اند، نوشت: «می‌دانم که رنج ناشی از این بحران به بسیاری از شما صدمات شخصی عمیقی زده است. اندوهی که با دیدن تصاویر روزانه نوزادان، کودکان، افراد مسن، زنان و سایر غیرنظامیانی که در این بحران رنج می‌برند، خردکننده است. خود من نیز آن را احساس می‌کنم.»

آمار جدید حماس: تعداد کشته‌شدگان در نوار غزه به ۱۱ هزار و ۲۴۰ نفر رسید

دفتر رسانه‌ای دولت تحت کنترل حماس در نوار غزه می‌گوید مجموع کشته‌شدگان در این باریکه به ۱۱ هزار و ۲۴۰ نفر رسیده است.

سخنگوی این دفتر روز دوشنبه اعلام کرد که از زمان حمله گروه افراطی حماس به جنوب اسرائیل در 7 اکتبر، چهار هزار و ۶۳۰ کودک و سه‌هزار و ۱۳۰ زن در غزه کشته شده‌‌اند.

رویترز روز یکشنبه گزارش داده بود که هر روز به‌شمار کشته‌ها و زخمی‌ها در غزه افزوده می‌شود و محل‌های درمان بیماران نیز هر روز محدودتر می‌شود.

صلیب سرخ: وضعیت غزه ناامیدکننده است

فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر اعلام کرد که نیروهای امدادی عملا امکان نجات افراد زنده‌ای را که زیر آوار ساختمان‌های ویران شده در غزه مانده‌اند به دلیل ادامه حملات اسرائیل ندارند.

توماسو دلا لونگا، سخنگوی این نهاد بشردوستانه، روز یکشنبه شرایط غزه را «ناامیدکننده» خواند و گفت، بیمارستان شفا که حمعیت هلال احمر فلسطین آن را اداره می‌کند، «تقریبا بسته شده است».

توماسو دلا لونگا گفت: «همکاران ما به معنای واقعی کلمه سعی می‌کنند صرفا با دست‌های خودشان مردم را از زیر آوار بیرون بکشند.»

دلا لونگا تلاش‌ها برای وقفه بشردوستانه در جنگ یا ارسال کمک‌های بیشتر به غزه را تحسین کرد، اما گفت «می‌دانیم که این موضوع پیچیده‌ای است» و زمان در اینجا اهمیت بسیاری دارد.

۶۵۰ شهروند خارجی و دو تابعیتی از غزه خارج شدند

یک مقام مرزی مصر به شبکه امریکایی سی‌ان‌ان گفت که روز دوشنبه ۱۰ اتوبوس حامل ۵۶۴ شهروند خارجی و دوتابعیتی از نوار غزه خارج و از طریق گذرگاه رفح به سمت مصر حرکت کردند.

این مقام مسئول تصریح کرد که حدود ۹۷ کامیون امدادی نیز روز دوشنبه وارد نوار غزه شدند که مملو از اقلام ضروری مانند غذا، آب، تجهیزات پزشکی و دارو بودند.

علاوه بر این، این مقام مصری گفت که به چهار فلسطینی مجروح و همراهانشان نیز اجازه ورود به مصر داده شد.

پادشاه اردن «اشغال بخشی از نوار غزه» در آن توسط اسرائیل را رد کرد

ملک عبدالله، پادشاه اردن هرگونه طرح اسرائیل برای «اشغال بخشی از نوار غزه یا ایجاد مناطق امنیتی» در آن را رد کرد.

کاخ سلطنتی اردن در بیانیه‌ای اعلام کرد ملک عبدالله گفته است که «هیچ راه‌حل نظامی یا امنیتی» برای مناقشه موجود میان اسرائیل و فلسطینی‌ها وجود ندارد.

پادشاه اردن ریشه بحران موجود میان اسرائیل و فلسطینی‌ها را ناشی از «اشغال» سرزمین‌های فلسطینی توسط اسرائیل و انکار «حقوق مشروع» فلسطینی‌ها از سوی تل‌آویو دانست.

منبع
الجزیرهیورونیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا