اقتصادیخبر اولسیاسی

بازگشت جزئی خدمات مخابرات به غزه با ورود سوخت

با ورود مقدار محدودی سوخت به نوار غزه، خدمات اینترنت و مخابرات به صورت جزئی به برخی مناطق غزه بازگشته است.

میدل ایست نیوز: شرکت ارتباطات فلسطین و شرکت اوریدو که اپراتورهای اینترنت در نوار غزه هستند جمعه شب در بیانیه‌های جداگانه از بازگشت جزئی خدمات ارتباطات و اینترنت به مناطق گوناگون غزه خبر دادند.

به گزارش «الجزیره» این شرکت‌ها تأکید کرده‌اند که ازسرگیری خدمات ناشی از ورود مقدار اندکی سوخت از طریق آژانس امدادرسانی سازمان ملل (اونروا) بوده که برای راه‌اندازی ژنراتورهای اصلی شرکت‌ها از آن استفاده شده است.

این شرکت افزوده که برای بهبود وضعیت نیازمند دریافت سوخت به صورت منظم است.

جمعه شب سازمان گذرگاه‌های مرزی فلسطین که بر مرز رفح با مصر نظارت دارد از ورود 17 هزار لیتر سوخت به نوار غزه برای راه‌اندازی ژنراتورهای شرکت‌های ارتباطات و مخابرات خبر داد.

روز پنج‌شنبه شرکت‌های ارتباطات فعال در فلسطین از توقف کامل خدمات اینترنت و مخابرات در غزه به علت نبود سوخت خبر دادند.

اوایل ماه نوامبر، وزیر ارتباطات فلسطین از مصر خواست که برج‌های مخابراتی اطراف نوار غزه را فعال کند.

روز گذشته، خبرگزاری‌های بین‌المللی و رسانه‌های محلی اعلام کردند که اسرائیل به دو کامیون سوخت در روز اجازه ورود به غزه را خواهد داد.

بنا بر گزارش‌ها، این اتفاق پس از درخواست امریکا صورت می‌گیرد و کابینه جنگ اسرائیل به اتفاق آرا آن را تایید کرده است.

تشکیلات خودگردان فلسطینی که مسئول گذرگاه رفح، مسیر اتصال نوار غزه به مصر، است، شامگاه جمعه اعلام کرد که ۱۷ هزار لیتر سوخت برای تامین انرژی مورد نیاز برای فعالیت ژنراتورهای شرکت مخابرات وارد نوار غزه شده است.

شرکت مخابراتی فلسطینی، پالتل، روز پنجشنبه اعلام کرد که به دلیل کمبود سوخت، ارائه کلیه خدمات مخابراتی را تعلیق کرده است. اما مقام‌های اسرائیلی روز جمعه گفتند که کابینه این کشور با «اجابت خواست امریکا» اجازه ورود روزانه دو کامیون سوخت را به نوار غزه صادر کرده است.

یک مقام آگاه گفته است که این اقدام به اسرائیل در حین مبارزه با حماس «فضای مانور دیپلماتیک» می‌دهد. به این ترتیب اسرائیل می‌تواند به کارزار خود برای ریشه‌کن کردن حماس در غزه ادامه دهد.

گفته می‌شود اسرائیل تحویل سوخت را به طور کامل دنبال خواهد کرد تا مطمئن شود که این سوخت به نیروهای حماس نمی‌رسد.

سازمان ملل قبلا در مورد نشت فاضلاب در خیابان هشدار داده بود، چرا که به دلیل کمبود سوخت، ژنراتورهای برق کار نمی‌کرده است. حالا به گفته یکی از مقامات اسرائیل این سوخت «حداقل» به سیستم‌های آب و فاضلاب برای جلوگیری از شیوع بیماری‌ها کمک خواهد کرد.

سازمان ملل همچنین در اوایل این هفته اعلام کرده بود که برای عملیات بشردوستانه اولیه روزانه به ۱۶۰ هزار لیتر سوخت نیاز است.

ارتش اسرائیل 42 روز است که جنگی ویرانگر را در پاسخ به عملیات طوفان الاقصی در غزه آغاز کرده که در نتیجه آن بیش از 12 هزار تن شهید و بیش از 30 هزار تن زخمی شده‌اند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا