خبر اولسیاسی

تازه‌ترین تحولات جنگ در غزه/ هنیه: به توافق درباره وقفه در جنگ نزدیک شده‌ایم

با آغاز چهل و ششمین روز جنگ در نوار غزه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، اعلام کرد که این جنبش به «توافقی درباره وقفه در جنگ» با اسرائیل نزدیک شده است.

میدل ایست نیوز: با آغاز چهل و ششمین روز جنگ در نوار غزه، اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، اعلام کرد که این جنبش به «توافقی درباره وقفه در جنگ» با اسرائیل نزدیک شده است.

به گزارش «الجزیره»، هنیه در بیانیه‌ای که به «رویترز» ارسال کرده گفت که حماس پاسخ خود را به قطر و میانجیگران ارسال کرده و به توافق درباره وقفه در جنگ نزدیک است.

همزمان «عزت الرشق» از سران حماس گفت که جزئیات توافق تا چند ساعت آینده از جانب قطر اعلام خواهد شد.

وی افزود که طرف اسرائیلی و به خصوص شخص نتانیاهو در نهایی شدن توافق کارشکنی می‌کرد و افزود که در ازای آزاد شدن اسیران اسرائیل اسیران فلسطینی آزاد خواهند شد.

الرشق تأکید کرد که این توافق مورد قبول و رضایت و بیانگر مطالب مقاومت خواهد بود.

پیش از آن، جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا، گفت توافق برای آزادی افرادی که گروه حماس اسیر کرده نزدیک است.

مایک هرتزوگ، سفیر اسرائیل در امریکا، نیز روز یکشنبه به شبکه ای‌بی‌سی نیوز گفت که با وجود درگیری‌های مداوم اسرائیل امیدوار است تعداد قابل توجهی از گروگان‌ها در روزهای آتی توسط حماس آزاد شوند.

خبرگزاری رویترز هفته گذشته به نقل از یک مقام آگاه در غزه گزارش داد که میانجی‌های قطری در تلاش برای دست‌یابی به توافقی هستند که در آن حماس ۵۰ گروگان را در برابر یک آتش‌بس سه‌روزه و افزایش ارسال کمک‌های ارسالی به غیرنظامیان در غزه، آزاد کند.

حدود ۲۴۰ نفر در جریان حمله غافلگیرانه و مرگبار گروه حماس در ۱۵ مهرماه به اسرائیل، گروگان گرفته شده‌اند.

بر اساس آمار اسرائیل حدود هزار و ۲۰۰ نفر که اکثراً غیرنظامی بودند در این حمله کشته شدند که مرگبارترین روز در تاریخ ۷۵ ساله اسرائیل محسوب می‌شود.

حماس نیز اعلام کرده که از آن زمان تا کنون بیش از ۱۳ هزار فلسطینی از جمله پنج‌هزار و ۵۰۰ کودک در اثر بمباران بی‌وقفه اسرائیل کشته شده‌اند.

ارتش اسرائیل مدعی شد: به قلب شهر غزه رسیدیم

سخنگوی وزارت دفاع اسرائیل، شامگاه دوشنبه گفت، ارتش اسرائیل «بسیار ساده‌تر از آن‌چه حماس انتظارش را داشت»، به قلب شهر غزه رسید و نیروهای اسرائیلی همچنان طبق برنامه در حال پیشروی هستند.

دانیل هاگاری، سخنگوی وزارت دفاع اسرائیل، در نشست خبری روزانه خود گفت: «ما ضمن محاصره غزه اقدام به حملاتی کردیم که به قلب این شهر رسید. خیلی سریع بسیار ساده‌تر از آن‌چه حماس انتظارش را داشت، به قلب شهر رسیدیم.»

او افزود: «سربازان ما طبق برنامه به پیشروی ادامه می‌دهند و این زمان می‌برد. جنگ مرحله به مرحله پیش می‌رود.»

هاگاری گفت، ارتش اسرائیل در مناطق زیتون و جبالیا در شمال غزه به دنبال اعضای حماس است و «هم‌اکنون جبالیا را تحت محاصره دارد و شروع به نابودی گردان‌های حماس در آن منطقه کرده است».

این سخنگوی وزارت دفاع اسرائیل همچنین گفت نیروهای اسرائیلی طی روزهای گذشته درگیر جنگ رو در رو با گردان زیتون بوده‌اند که یکی از گردان‌های مرکزی حماس در منطقه زیتون در شمال نوار غزه است.

گوترش: شمار قربانیان غیرنظامی جنگ در غزه «بی‌سابقه» است

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، روز دوشنبه گفت، شمار غیرنظامیانی که در غزه کشته شده‌اند در مقایسه با هر جنگی که از زمان ریاست او بر این نهاد جهانی، سال ۲۰۱۷، به این سو رخ داده، «بی‌سابقه» بوده است.

گوترش در یک نشست خبری گفت: «چیزی که مشخص است این است که طی چند هفته، هزاران کودک کشته شده‌اند. این چیزی است که اهمیت دارد. ما شاهد کشتار غیرنظامیان در ابعادی هستیم که از زمانی که من دبیرکل [سازمان ملل متحد] شده‌ام، در هیچ جنگی نظیر نداشته و بی‌سابقه بوده است.»

وی در پاسخ به سئوالی درباره آینده غزه پس از جنگ، این امکان را که غزه تحت الحمایه سازمان ملل بشود، رد کرد و خواستار «رویکردی چندجانبه» شد که در نهایت به اجرای راه‌حل دو کشوری منجر شود.

آقای گوترش گفت: «همه باید کمک کنند تا شرایط انتقال قدرت فراهم شود و به تشکیلات خودگردان فلسطین، اجازه دهند که مسئولیت در غزه را بر عهده بگیرد.»

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا