اقتصادیسیاسی

ازسرگیری صادرات گاز مصر به اروپا

همزمان با افزایش واردات گاز اسرائیل به سطح قبل از آغاز جنگ با غزه، مصر خود را برای ازسرگیری صادرات مایع آماده کرده است.

میدل ایست نیوز: همزمان با افزایش واردات گاز اسرائیل به سطح قبل از آغاز جنگ با غزه، مصر خود را برای ازسرگیری صادرات مایع آماده کرده است.

به گزارش «الشرق»، مصر روزانه 2.1 میلیارد فوت مکعب گاز از اسرائیل وارد می کند که این مقدار پس از مایع سازی در کارخانه های «ادکو» و «دمیاط» برای مصارف داخلی مصرف و مقداری از آن نیز به اروپا صادر می شود.

یک مقام آگاه گفت که حجم گاز وارد شده از اسرائیل در حال حاضر به روزانه 850 میلیون فوت مکعب می رسد و پس از راه اندازی خطوط گازی شرق مدیترانه بین مصر و اسرائیل در روزهای آتی، بیشتر خواهد شد.

وی گفت که در روزهای گذشته، تدارکات لازم برای از سرگیری مجدد صادرات فراهم شده است.

واردات گاز طبیعی اسرائیل به مصر در ابتدای ماه جاری به روزانه 350 میلیون فوت مکعب رسید در حالی که بعد از جنگ غزه به روزانه 150 میلیون فوت مکعب کاهش یافته بود.

طارق ملا، وزیر نفت مصر در ماه اکتبر، گذشته اعلام کرد که در نیمه اول سال جاری، حجم صادرات گاز مایع مصر به 3 میلیون تن رسید. وی پیش بینی کرد که حجم صادرات در نیمه اول سال 2024، از سال جاری کمتر نشود.

شرکت «شورون» که پیمانکار میدان گازی تمار اسرائیل است روز دوشنبه اعلام کرد که عرضه گاز از میدان «تمار» به مشتریان خود در اسرائیل و منطقه را پس از وقفه در ماه گذشته به علت نگرانی های امنیتی پس از آغاز جنگ غزه در 7 اکتبر، ازسرگرفته است.

همچنین مجموع تعداد کامیون های حامل گاز از اسرائیل به مقصد مصر پس از آنکه قاهره در اواخر ماه گذشته از توقف کامل ورود کامیون های اسرائیلی خبر داد، افزایش یافته است.

گفتنی است سوم نوامبر جاری صادرات گاز طبیعی از اسرائیل به مصر که به دلایل امنیتی متوقف شده بود، مجددا از سرگرفته شد.

اسرائیل از سال 2020 در قراردادی به ارزش 15 میلیارد دلار، گاز به مصر صادر می کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا