اقتصادی

چین: به پروژه «جاده توسعه» اهتمام ویژه داریم

سفیر چین در بغداد ضمن تأکید بر اینکه کشورش دعوت عراق برای مشارکت در پروژه «جاده توسعه» را پذیرفته، گفت که شرکت‌های چینی اهتمام جدی به این پروژه دارند.

میدل ایست نیوز: تسوی وی، سفیر چین در عراق چهارشنبه (22 نوامبر) خبر داد که شرکت « Power China» ساخت 456 مدرسه نمونه در عراق را به پایان رسانده که معادل 67 درصد مدارسی است که این شرکت ساخت آنها را متعهد شده است.

سفیر چین در گفت وگو با روزنامه رسمی «الصباح» عراق ضمن اعلام این خبر افزود که پروژه «جاده توسعه» مطرح شده از جانب عراق، یک پروژه مهم راهبردی است و مشارکت دیگر کشورها در این پروژه را شایان توجه می داند.

وی افزود که چین دعوت عراق برای همکاری در این پروژه را پذیرفت و اهتمام جدی به این پروژه دارد و آماده است هر چقدر که می تواند به عراق کمک کند.

تسوی وی تاکید کرد که شرکت های چینی در حال حاضر توجه ویژه ای به این پروژه دارند و منتظر اطلاعات بیشتری درباره جزئیات پروژه از جانب عراق هستیم.

وی افزود که چین در تعدادی از پروژه های برق در عراق مشارکت داشته که بارزترین آن ها، ایستگاه های انتقال برق واسط، الرمیله، میسان و بصره بوده که این ایستگاه های برق، در حل مشکل تامین برق در عراق سهم به سزایی داشته و فرصت های شغلی زیادی برای شهروندان عراقی ایجاد کرده اند.

سفیر چین در عراق گفت که حجم برق ارائه شده ایستگاه انتقال برق واسط، 70 درصد از کل انرژی مصرفی بغداد در فصل تابستان بوده است.

تسوی وی خاطر نشان کرد که شراکت های اقتصادی و تجاری مهم، چین و عراق را به یکدیگر وصل کرده است و همکاری های عملی متداوم و دو جانبه در زمینه های مختلف این ارتباط را قوی تر می کند.

وی افزود که چین به کمک به اوضاع معیشتی، از سرگیری صنایع و پیشرفت اقتصاد عراق توجه ویژه ای دارد.

تسوی وی، از آمادگی چین برای تقویت همکاری با عراق در زمینه های مختلف در آینده خبر داد.

همچنین روز گذشته وزارت حمل و نقل عراق اعلام کرد که پیشنهادهای منطقه ای و بین المللی زیادی برای مشارکت در پروژه جاده توسعه دریافت کرده است.

یونس خالد جواد، مدیر شرکت عمومی راه آهن عراق وابسته به وزارت حمل و نقل این کشور گفت که ستاد مدیریت و اجرای پروژه جاده توسعه به منظور انجام عملیات اجرایی در ساختمان شرکت راه آهن افتتاح شد.

پیش از این، یونس خالد، مدیرکل شرکت کل راه آهن عراق، گفت که پروژه راهبردی جاده توسعه، پروژه مکمل بندر بزرگ فاو است و بزرگترین پروژه در سطح عراق به شمار می رود که شامل خط راه آهن دوگانه و جاده ای است که با آخرین فناوری ها احداث می شود.

به گفته خالد این پروژه به طول 1200 کیلومتر از بندر فاو آغاز و به مرز عراق و ترکیه در منطقه فیشخابور ختم می شود.

وی بیان کرد که خط آهن این پروژه از 10 استان عراق عبور می کند.

خالد توضیح داد که این خط دوطرفه است و قطارهای آن با انرژی برق کار می کند و با تازه ترین فناوری ها طراحی شده است و همه ابزارهای ایمنی و وسایل ارتباطی نوین در آن وجود دارد.

وی اشاره کرد که این پروژه در سال 2028 به بهره برداری می رسد و گذرگاه مهمی از عراق به بازارهای اروپا خواهد بود.

خالد اظهار داشت که این پروژه در سه مرحله خواهد بود که در مرحله نخست در سال 2028، خط آهن و بزرگراه آماده بهره برداری می شود.

مدیرکل شرکت کل راه آهن عراق تصریح کرد که ظرفیت پیش بینی شده برای این پروژه در مرحله نخست به 3.5 میلیون کانتینر در سال و 22 میلیون کالا علاوه بر خدمت رسانی به حدود 15 میلیون مسافر در سال می رسد.

وی درباره درآمدهای این پروژه گفت که حجم پیش بینی شده برای درآمدها از کالاها حدود 4 میلیارد دلار و از مسافران نزدیک به 850 میلیون دلار در سال است.

خالد توضیح داد که پروژه راه آهن 10.5 میلیارد دلار و پروژه بزرگراه 6.5 میلیارد دلار هزینه خواهد داشت که در مجموع نزدیک به 17 میلیارد دلار هزینه کل پروژه می شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا