سیاسی

تحولات غزه و روابط ایران و لبنان؛ محور گفت‌وگوی امیر عبداللهیان و میقاتی

نخست وزیر لبنان و وزیر خارجه ایران در بیروت دیدار و درباره تحولات غزه و روابط دوجانبه تهران و بیروت گفت‌وگو کردند.

میدل ایست نیوز: حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با نجیب میقاتی نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان دیدار و گفت وگو کرد.

براساس بیانیه وزارت خارجه ایران، در این دیدار تحولات غزه، روند آتش بس و تثبیت آن و نیز برخی موضوعات مرتبط با روند سیاسی لبنان و روابط دوجانبه مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

وزیر امور خارجه ایران ضمن تبریک روز ملی لبنان، از نقش ارزشمند میقاتی در تحولات لبنان و روابط دوستانه میان دو کشور ایران و لبنان قدردانی کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به دیدار بسیار خوب اخیر میقاتی با ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران در ریاض، روابط میان ایران و لبنان و مشورت‌های مستمر میان دو کشور را مهم و ارزشمند دانست.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با اشاره به تحولات فلسطین و غزه، بر ضرورت تداوم تلاش‌های دیپلماتیک برای تحقق و تثبیت آتش‌بس کامل و تداوم آن تاکید کرد.

امیرعبداللهیان توقف تجاوز اسرائیل به غزه و استمرار آتش‌بس کامل را برای ایجاد آرامش در منطقه مهم دانست و گفت البته چنانچه‌ نتانیاهو افکار خود را بر کاخ سفید بقبولاند، شاهد شرایط دیگری در منطقه خواهیم بود.

وزیر امور خارجه ایران گفت جمهوری اسلامی ایران بدنبال توسعه جنگ در منطقه نبوده و نیست، چرا که اگر چنین بود، شرایط منطقه بطور کلی تغییر می‌کرد.

وی با تاکید بر ضرورت اصلاح رویکرد آمریکا در حمایت بی قید و شرط از اسرائیل گفت، اگر رژیم اسرائیل برای تداوم و توسعه جنگ حرکت کند، شرایط در منطقه با مرحله قبل از آتش‌بس تفاوت زیادی خواهد کرد.

نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان نیز در این دیدار با ابراز خرسندی از روابط دوستانه دوجانبه ایران و لبنان و نیز دیدار اخیر خود با رئیس جمهور ایران و گفت‌‌وگوهای مفید انجام شده در ریاض، گسترش روابط ایران و عربستان را به نفع منطقه و نیز لبنان ارزیابی کرد.

میقاتی در خصوص فلسطین نیز با انتقاد از رویکرد دوگانه برخی کشورها و مجامع بين‌المللی و حقوق بشری نسبت به تحولات غزه، گفت سوال اساسی این‌ است که حقوق بشر کجاست.

وی گفت لبنان از زمان نکبه فلسطین یعنی 75 سال قبل تاکنون در کنار قضیه فلسطین است، چون فلسطین را قضیه حق می دانیم و نباید اجازه داد قدرت بر حق غلبه پیدا کند.

میقاتی همچنین از نقش ارزشمند ایران در 45 روز گذشته در خصوص فلسطین و تلاش ایران برای کنترل و پایان بحران و عدم گسترش جنگ و تقویت ثبات در منطقه در کنار حمایت ایران از قضیه فلسطین و مردم مظلوم آن تقدیر و تشکر کرد.

وی مرحله بعد از آتش بس را مهم توصیف کرد و افزود لازمست برای تثبیت و تقویت ثبات در منطقه تلاش کنیم.

وزیر خارجه ایران پیش از این با نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان دیدار و گفت وگو کرده بود.

در این دیدار آخرین وضعیت جنگ اسرائیل علیه غزه، آتش بس قریب الوقوع، راه‌های تثبیت آتش‌بس احتمالی و کمک رسانی به ملت مظلوم فلسطین و نیز تقویت ثبات و امنیت در منطقه و همچنین آخرین وضعیت روند سیاسی در لبنان بررسی شد.

منبع
وزارت خارجه ایران

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا