اقتصادی

قطر از پیشرفت قابل ملاحظه در توسعه میدان گازی مشترک با ایران خبر داد

مدیرعامل شرکت انرژی قطر تاکید کرد که پروژه توسعه میدان گازی گنبد شمالی قطر شاهد پیشرفت قابل ملاحظه ای است.

میدل ایست نیوز: خالد بن خلیفه آل ثانی، مدیرعامل شرکت انرژی قطر تاکید کرد که پروژه توسعه میدان گازی گنبد شمالی قطر شاهد پیشرفت قابل ملاحظه ای است.

به گزارش العربی الجدید، وی با اشاره به اینکه انتظار می رود ظرفیت تولید گاز طبیعی مایع در قطر از 77 میلیون تن در سال به 126 میلیون تن در سال افزایش یابد، اشاره کرد که قرار دادن سنگ بنای پروژه توسعه میدان گازی قطر طی سال جاری تاکید بر پایبندی قطر در قبال امنیت انرژی جهان است.

آل ثانی اشاره کرد که طی مرحله آتی بر پروژه های توسعه میدان گازی «الشمال» و پروژه پایداری تولید انرژی تمرکز شد.

مدیرعامل شرکت انرژی قطر گفت که با همکاری با پیمانکاران این پروژه های بزرگ را با موفقیت و براساس معیارهای سلامت و کیفیت و براساس زمانبندی مشخص انجام خواهیم داد.

میدان گازی گنبد شمالی بزرگ ترین میدان گازی جهان است که مالکیت آن به صورت مشترک متعلق به قطر و ایران است. در ایران از این میدان گازی به میدان پارس جنوبی یاد می شود.

مساحت این میدان ۹٬۷۰۰ کیلومتر مربع است، که ۳٬۷۰۰ کیلومتر مربع آن در آب‌های سرزمینی ایران و ۶٬۰۰۰ کیلومتر مربع آن در آب‌های سرزمینی قطر قرار دارد. این میدان گازی به شکل بیضی شکل است که حدوداً ۸۵ درصد از متعلق به قطر و ۱۵ درصد متعلق به ایران می‌باشد ولی به دلیل شیب ۱۹/۸ درصدی به سمت کشور قطر، برداشت میعانات گازی برای ایران به‌سختی انجام خواهد شد.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا