سیاسی

کنعانی در واکنش به شهادت دو ایرانی در سوریه: هیچ اقدامی علیه ایران، بدون پاسخ نمی‌ماند

سخنگوی وزارت خارجه ایران، درباره شهادت دو مستشار ایرانی در سوریه توسط اسرائیل گفت که هیچ اقدامی علیه ایران، منافع و امنیت ایران و نیروهای مستشاری ما در سوریه بدون واکنش نخواهد ماند.

میدل ایست نیوز: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، درباره تصویب لایحه‌ای در کنگره امریکا درباره بلوکه کردن دارایی‌های ایران در قطر اظهار داشت: این لایحه برای عملیاتی شدن نیازمند تصویب سنای آمریکا و رئیس جمهور این کشور است. دولت آمریکا در چارچوب تعهدات بین‌المللی خود و توافق انجام شده با واسطه ایران در ارتباط با منابع ارزی آزاد شده با مشارکت کشورهای ثالث موظف است و متعهد است و  باید به مسؤولیت‌های خود پایبند باشد و عمل کند و در این خصوص نیز تضمین‌های لازم را گرفتیم برای اینکه ما در تعاملات خود با دولت آمریکا بر مبنای اعتماد عمل نمی‌کنیم و دولت آمریکا در طول سالیان متمادی نشان داده که قابل اعتماد نیست و در چارچوب تعهداتی که توافق شده صحبت می‌کنیم.

به گزارش فارس، کنعانی بیان کرد: این منابع در دسترس ایران بوده و هست و ایران می‌تواند متناسب با نیازهای خود از آن استفاده کند و خواهد کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در ادامه این نشست خبری در پاسخ به سؤال درباره سفر نایب رئیس پارلمان عراق به تهران و دیدارش با امیرعبداللهیان و سفر سرلشکر باقری به بغداد گفت: اینها در استمرار همکاری‌های سازنده و دوستانه و برادرانه دو کشور در زمینه‌های مختلف مورد اهتمام ایران و عراق است. موضوع مهم مورد گفت‌‌وگو در دیدار هیأت پارلمانی عراق علاوه بر همکاری‌های دوجانبه پارلمانی مسأله فلسطین و نحوه استفاده از ظرفیت‌های پارلمانی دو کشور و کشورهای اسلامی برای حمایت از مسأله فلسطین و پایان بخشیدن به جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم غزه بود.

کنعانی خاطرنشان کرد: از ابتدای تحولات در غزه دولت عراق موضع دقیق و شرافتمندانه‌ای در محکومیت اقدامات رژیم صهیونیستی داشتند. درباره همکاری‌های نظامی و سفر هیأت عالیرتبه نظامی ایران به عراق در استمرار همکاری‌ها و دید و بازدیدهای مشترک مقامات دو کشور و جهات نظامی و دفاعی ذیربط دو کشور انجام شد.

وی بیان کرد: دو کشور در ارتباط با امنیت در منطقه منافع مشترک دارند. امنیت برای دو کشور جزو اولویت اساسی است. امنیت مرزهای مشترک دو کشور بسیار حائز اهمیت است و اینکه دو کشور برای تبدیل مرزهای مشترک به مرزهای امن برای ارتباطات سازنده اقتصادی، تجاری و رفت و آمدهای مردمی بین دو کشور تأکید دارند و اینکه مرزهای دو کشور توسعه و شکوفایی در راستای منافع دو ملت باشد. همکاری‌های نظامی و آموزشی و دفاعی خوبی در راستای افزایش ظرفیت‌های نظامی دو کشور و تبادل تجربیات بین طرفین وجود داشته و این سفر در استمرار این همکاری‌ها کمک می‌کند همکاری‌های مشترک در چارچوب همکاری‌های مشترک ادامه یابد. امنیت در منطقه برای دو کشور حائز اهمیت است.

وی درباره ادامه حملات اسرائیل علیه غزه و آینده معادلات امنیتی در منطقه و حملات گروه‌های مقاومت به پایگاه‌های امریکا در منطقه گفت:  امنیت در منطقه یک مقوله یکپارچه و به هم پیوسته است. ایران همواره تأکید کرده که این کشورهای منطقه هستند که می‌توانند با همکاری یکدیگر به عنوان صاحبان منطقه امنیت منطقه را برای همدیگر و منافع مشترک تامین کنند. تجارب سالیان گذشته نشان داده حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در آب‌های منطقه‌ای و گذرگاه‌ها مخل امنیت و ثبات در منطقه بوده است. طرف‌هایی هستند مایلند با استفاده از حضور نظامی در آب‌های منطقه‌ای و گذرگاه‌ها به عنوان حاشیه امن برای رژیم صهیونیستی استفاده کنند. طرف‌های منطقه‌ای رفتار امریکا را رصد و پایش می‌‌کنند. دولت آمریکا نمی‌تواند واکنش دولت‌ها و گروه‌های مقاومت در منطقه را با اتهام زنی به این و آن متوجه کسی غیر از خودش کند. حضور آمریکا در منطقه مخل امنیت بوده است و حمایت تمام عیار آمریکا از این رژیم مخل ثبات و امنیت منطقه است.

وی درباره شهادت دو مستشار ایرانی در سوریه توسط اسرائیل که سؤال خبرنگاری بود بیان کرد: ایران در ارتباط با هر تعرضی که به منافع ایران در منطقه وارد شود پاسخ می‌دهد و خواهد داد. هیچ اقدامی علیه ایران، منافع و امنیت ایران و نیروهای مستشاری ما در سوریه بدون واکنش نخواهد ماند. آنهایی که اقدام کرده و می‌کنند قبلا تجربه کرده‌اند ایران هیچ اقدام ضد ایرانی از سوی دشمنان ملت ایران را بی پاسخ نگذاشته و نخواهد گذاشت.

منبع
فارس

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا