سیاسی

شکایت ایزدی های امریکا از شرکت فرانسوی بابت حمایتش از داعش

صدها امریکایی پیرو دیانت ایزدی از شرکت سیمان لافارژ فرانسه بابت حمایت از تجاوزات داعش علیه ایزدی های شمال عراق شکایت کردند.

میدل ایست نیوز: این شکوائیه که وکلایی از جمله امل کلونی، همسر جورج کلونی (بازیگر معروف امریکایی) به دادگاه نیویورک ارائه کردند، خواهان اعتراف به خطا و پرداخت غرامتی به ارزش 778 میلیون دلار توسط لافارژ است که وزارت دادگستری امریکا آن را تعیین کرده است.

به گزارش «فرانس 24» شاکیان ایزدی همچنین از دادگاه خواسته اند تا لافارژ را مسئول نقض قانون ضد تروریسم امریکا شناخته و خسارات وارده به آنها را به همراه حق الوکاله ارزیابی کند.

در این شکوائیه جنایات داعش در جریان محاصره ایزدی ها در سنجار (شمال عراق) در سال 2014 که منجر به کشته و ربوده شدن زنان ایزدی و فروش آنان در بازار شد، فهرست شده است.

دادگاه فرانسه در سال 2018 شرکت فرانسوی ـ سویسی لافارژ را به دست داشتن در جنایات ضد بشری متهم کرد. دادگاه فرانسه تأکید کرد که «ادله متقن و دقیقی» مبنی بر «همکاری در جنایت علیه بشریت» و «کمک مالی به گروه‌های تروریستی» در اختیار دارد.

شرکت لافارژ یک شرکت هلدینگی است که مالک بیشتر سهام شرکت سیمان سوریه است.

«امل کلونی»، وکیل زنان ایزدی قربانی جنایات داعش، گفت که این اولین شکایت از شرکت‌های چندملیتی‌ای است که به داعش در جنایاتش کمک کرده‌اند.

در همین رابطه شبکه خبری یورونیوز گزارش داد یک مقام سابق شرکت صنعتی لافارژ می گوید نهادهای اطلاعاتی فرانسه را در جریان جزئیات فعالیت‌های این شرکت در سوریه از جمله باج دهی به داعش قرار داده بود.

به گزارش روزنامه های «لوموند» و «لیبراسیون» مدیر سابق بخش ایمنی این شرکت مصالح ساختمانی به قاضی پرونده رسیدگی به اتهامات شرکت لافارژ اعلام کرده که وی با نهادهای مختلف اطلاعاتی در فرانسه در تماس بوده و با آنها همکاری می کرده است.

شرکت لافارژ صاحب یک کارخانه سیمان سازی در جلبیه در شمال سوریه است. این منطقه برای مدتی تحت کنترل نیروهای گروه داعش قرار داشت. مقامات قضایی فرانسه احتمال می دهند که شرکت لافارژ برای ادامه فعالیت خود در سوریه به طور غیرمستقیم به گروه های تروریستی از جمله داعش کمک مالی کرده است.

شش تن از مقامات شرکت لافارژ به اتهام «کمک مالی به گروه تروریستی» تحت تعقیب قضایی قرار گرفته اند. یکی دیگر از مقامات این شرکت نیز به اتهام به خطر انداختن جان دیگران تحت پیگرد قرار گرفته است.

رقم کمک‌های مالی لافارژ به گروه‌های تروریستی در سوریه در فاصله سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ نزدیک به ۱۳ میلیون یورو تخمین زده می شود.

منبع
فرانس 24

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا