اقتصادیسیاسی

برای اولین بار پس از آغاز دوباره صادرات؛
صادرات گاز اسرائیل به مصر از یک میلیارد فوت مکعب در روز فراتر رفت

حجم صادرات گاز اسرائیل به مصر برای اولین بار پس از آغاز دوباره صادرات آن در اوایل ماه گذشته، از روزانه یک میلیارد فوت مکعب فراتر رفته است.

میدل ایست نیوز: به گفته یک مقام دولتی حجم صادرات گاز اسرائیل به مصر برای اولین بار پس از آغاز دوباره آن در اوایل ماه گذشته، از روزانه یک میلیارد فوت مکعب فراتر رفته است.

به گفته «الشرق» مصر برای تامین بخشی از نیاز های داخلی خود به گاز های صادراتی اسرائیل وابسته است و مازاد آن را هم به اروپا صادر می کند.

در نتیجه جنگ در غزه، صادرات گاز اسرائیل به مصر با توقف عملیات تولید گاز در میدان گازی «تمار» در اکتبر گذشته کاهش یافت و حجم تولید گاز آن به روزانه 350 میلیون فوت معکب رسید در حالی که حجم تولید گاز از میدان گازی مذکور پیش از وقفه در تولید آن، روزانه 900 میلیون فوت مکعب بوده است.

این مقام که نخواست نامش فاش شود افزود که از آغاز هفته جاری حجم تولید گاز از میدان های گازی اسرائیل از میانگین روزانه 850 میلیون فوت مکعب در ماه گذشته، به روزانه بیش از یک میلیارد فوت مکعب رسیده است.

شبکه «CNBC» پنج شنبه گذشته به نقل از وزیر نفت اسرائیل گفت که پیمانکاران در میدان گازی «تمار» می توانند در سال 500 میلیون متر مکعب بیش تر گاز به مصر صادر کنند.

با اینکه واردات کلی مصر از گاز اسرائیل تا پایان سپتامبر به 236.6 میلیارد فوت مکعب رسیده مصر قصد دارد که این میزان در پایان سال جاری با افزایش 38 درصدی به 290 میلیارد فوت مکعب برسد.

«طارق ملا» وزیر نفت مصر در ماه اکتبر اعلام کرد که صادرات گاز مایع مصر در نیمه اول سال جاری به حدود 3 میلیون تن رسید و پیش بینی کرد که در نیمه اول سال آتی از حجم سال جاری کمتر نشود.

منبع
الشرق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا