سیاسی

رایزنی امیر عبداللهیان و آل ثانی درباره روابط دوجانبه و تحولات فلسطین

وزرای خارجه ایران و قطر در دوحه دیدار و درباره روابط دوجانبه و آخرین تحولات فلسطین رایزنی کردند.

میدل ایست نیوز: در دیدار حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر، برخی موضوعات مورد اهتمام دوجانبه و منطقه‌ای از جمله تحولات فلسطین و غزه مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار گرفت.

براساس بیانیه وزارت خارجه ایران، امیر عبداللهیان، روابط سیاسی میان دو کشور را سازنده و متمایز توصیف کرد و بر لزوم تقویت تلاش‌های مشترک به منظور ارتقای روابط تجاری و اقتصادی دوجانبه همپای روابط سیاسی دو کشور تاکید کرد.

امیرعبداللهیان با ابراز خرسندی از اجرای بخش‌های مهمی از توافقات رؤسای دو کشور، به برگزاری موفق اجلاس اخیر کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور اشاره کرد و پيگيری مشترک برای اجرای کامل توافقات را خواستار شد.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با اشاره به مسئله فلسطین و تحولات غزه به عنوان مهمترین موضوع مشترک مورد اهتمام و پیگیری دو کشور در دو ماهه اخیر با هدف توقف پایدار حملات نظامی رژیم اسرائیل علیه شهروندان در غزه و ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه، افزایش تحرکات در سطح منطقه ای و بین‌المللی مبتنی بر یافتن راهکار سیاسی برای بحران غزه را حائز اهمیت دانست و بر ضرورت تداوم تلاش های مشترک در مسیر اهداف مورد توافق دو کشور و مبتنی بر خواست و نیاز ملت فلسطین تاکید کرد.

امیرعبداللهیان با اشاره به دریافت برخی پیام‌ها و نشانه‌ها گفت، به نظر می‌رسد امریکایی ها در تلاش‌های جدید می‌خواهند حساب خود را از حساب جنایات اسرائیل در حق فلسطینی ها جدا کنند، اما عملا همچنان در کنار رژیم اسرائیل در روند شکست خورده نظامی ایستاده اند.

وی زمان را به ضرر دولت امریکا و اسرائیل دانست و گفت اصرار اسرائیل بر تداوم جنگ علیه غزه و حمایت دولت امریکا از این رژيم، صرفا بر ابعاد و دامنه شکست نظامی و سیاسی آنها و نیز افزایش مسئولیت‌های بین‌المللی آنها خواهد افزود.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر و وزیر خارجه قطر نیز در این دیدار، با ارائه ارزیابی مثبت از روند روابط دوجانبه، عزم کشورش را برای اجرای کامل توافقات رؤسا و مسئولان دولتی دو کشور و ارتقای روابط اقتصادی و تجاری فیمابین مورد تاکید قرار داد.

وی ضمن مثبت و مؤثر خواندن تلاش های مشترک دو کشور در مسیر تحقق آتش بس پایدار در غزه و تقویت ارسال کمک های گسترده انسان‌دوستانه برای مردم فلسطین، روند تحولات را به نفع راهکار سیاسی و حرکت به سمت پایان جنگ ارزیابی کرد.

طرفین در این دیدار در خصوص نحوه تداوم تلاش‌های مشترک برای غلبه راهکار سیاسی و توقف ماشین جنگی اسرائیل علیه مردم مظلوم غزه مشورت و تبادل نظر و توافق کردند که ایده های مشترک و مورد توافق را با جدیت دنبال کنند.

وزرای خارجه ایران و قطر همچنین در خصوص افزایش همکاری‌ها در زمینه های مختلف همکاری‌ دوجانبه اتفاق نظر داشتند.

منبع
وزارت خارجه عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا