خبر اولسیاسی

رسانه رسمی اسرائیل ادعا کرد:
اسرائیل چیزی بیشتر از فاصله گرفتن حزب الله از مرزها نمی‌خواهد

رسانه رسمی اسرائیل خبر داد که بنیامین نتانیاهو اخیرا در جلسه ای با نمایندگان کنست تأکید کرده که چیزی بیش از فاصله گرفتن حزب الله از مرز به پشت رودخانه لیطانی را دنبال نمی کند.

میدل ایست نیوز: رسانه رسمی اسرائیل (کان) روز سه شنبه گزارش داد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل به تازگی نشستی با کمیسیون امور خارجی و امنیت کنست (پارلمان اسرائیل) برگزار کرده و توضیح داده که تمایل اسرائیل، ایجاد منطقه ای حائل تا رودخانه لیطانی است تا حزب الله لبنان پشت این منطقه باشد.

به گزارش «النهار» پیش از این یک مقام سیاسی بلندپایه اسرائیل در نشست این کمیته گفت که ممکن است اسرائیل پس از گفت و گو با میانجی های امریکایی و فرانسوی تنها به دور ساختن حزب الله لبنان تا فاصله چند کیلومتری از مرزهای خود اکتفا کند.

اما در چنین حالتی زیرساخت های حزب الله در منطقه تخلیه نمی شود و حتی به نقاطی که نیروهای حزب الله در آن رفت و آمد دارند نیز منتقل نمی شود.

این بدان معنی است که انبارهای سلاح و پایگاه های نظامی و دیگر زیرساخت های حزب الله حتی در صورت نزدیکی به مرزهای اسرائیل نیز در محل خود باقی می ماند.

هفته گذشته نیز پایگاه خبری «اکسیوس» گزارش داد که اسرائیل به واشنگتن گفته که خواهان فاصله شش مایلی (حدود 10 کیلومتر) حزب الله لبنان از مرزهایش به عنوان بخشی از یک توافق دیپلماتیک برای جلوگیری از تنش های مرزی است.

پایگاه خبری اکسیوس امریکا به نقل از مقامات اسرائیل اعلام کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر و یوآف گالانت، وزیر دفاع اسرائیل به لوید آستین، وزیر دفاع امریکا پیغام داده اند که تل آویو آواره شدن ده ها هزار نفر از شهروندانش به علت اوضاع امنیتی در مرز با لبنان را نمی پذیرد.

آستین نیز تاکید کرده که دولت جو بایدن، رئیس جمهور امریکا نگرانی های اسرئیل را درک می کند و برای دستیابی به راه حلی مسالمت آمیز فشار خواهد آورد، اما وی از نتانیاهو و گالانت خواست تا به دیپلماسی فرصت دهند و از انجام هرگونه اقدام تنش زا خودداری کنند.

این گزارش همچنین به نقل از مقامات اسرائیلی ذکر کرده که نتانیاهو و گالانت گفته اند که اسرائیل آماده فرصت دادن به دیپلماسی است اما بر تمایل به پیشرفت (در دستیابی به راه حل) در چند هفته آینده تاکید کرده است.

طبق اعلام این پایگاه، آموس هوکشتاین، فرستاده بایدن و دیگر مقامات امریکایی برای دستیابی به این راه حل دیپلماتیک در تلاشند اما پیشرفت چندانی حاصل نشده است.

گفتنی است از آغاز جنگ میان جنبش حماس و ارتش اسرائیل در 7 اکتبر، مرزهای لبنان و اسرائیل شاهد بمباران های متقابل بین ارتش اسرائیل و حزب الله لبنان بوده است.

منبع
النهار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا