اجتماعیاقتصادیخبر اول

اردن به دنبال جلوگیری از پیامدهای جنگ غزه بر بخش گردشگری

دولت اردن به دنبال اقداماتی برای جلوگیری از پیامدهای جنگ اسرائیل در نوار غزه و تحولات جاری در دریای سرخ بر گردشگری خود است.

میدل ایست نیوز: گردشگری در اردن، یکی از مهم ترین منابع درآمدی در اقتصاد اردن، عامل افزایش رشد آن و تامین فرصت شغلی در این کشور به شمار می رود.

به گزارش العربی الجدید، گردشگری در اردن 14.6 درصد از تولید ناخالص داخلی را تشکیل می دهد که در حال افزایش بود اما حمله اسرائیل به غزه از ماه اکتبر، مانع از آن شد.

بنا به گفته مکرم القیسی، وزیر گردشگری اردن، در 11 ماه نخست سال 2023، 5.9 میلیون گردشگر از اردن بازدید کردند که درآمدی حدود 6.9 میلیارد دلار برای اردن ایجاد کردند.

القیسی ضمن تاکید بر تاثیر حملات اسرائیل به غزه و کرانه باختری بر گردشگری این اردن، گفت که وزارت گردشگری در حال بررسی طرح هایی برای مقابله با این بحران و ایجاد بازارهای جدید و برنامه های مشترک با مناطق مختلف است.

وی اشاره کرد که دو کمیته، یکی فنی شامل دستگاه های امنیتی و آژانس های مسافرتی، انجمن هتل داران و اتاق بازرگانی و کمیته دوم شامل بخش عمومی و خصوصی برای بررسی پیامدهای این بحران تشکیل شده است.

براساس ارزیابی های وزیر گردشگری اردن، تداوم جنگ در غزه، خسارتی حدود 250 الی 281 میلیون دلار در ماه بر اردن تحمیل می کند و در صورت تداوم این وضعیت، خسارت های سنگینی بر اقتصاد کل کشور وارد خواهد شد.

در همین رابطه هاشم عقل، کارشناس مسائل اقتصادی گفت که دولت بسیار به درآمد بخش گردشگری و افزایش درآمد داخلی به دلیل استقبال قابل توجه از آثار باستانی و مناطق گردشگری در اردن وابسته است.

وی افزود که حمله اسرائیل به غزه منجر به لغو بسیاری از گروه های گردشگری که قصد سفر به اردن در ایام تعطیلات سال نوی میلادی را داشتند، شد و این مساله بر بخش گردشگری اردن تاثیر گذاشته است.

این کارشناس مسائل اقتصادی نیز پیش بینی کرد که در صورت تداوم حملات اسرائیل به غزه و پیامدهای آن، عملکرد بخش گردشگری به شدت آسیب می بیند و تمرکز اردن بر توریسم درمانی به عنوان یکی از منابع درآمدی خود و گردشگری داخلی خواهد بود.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا