سیاسی

بلینکن:
فلسطینیان نباید برای ترک غزه تحت فشار قرار بگیرند

وزیر خارجه امریکا در کنفرانسی مطبوعاتی در بیت‌المقدس تأکید کرد که فلسطینیان نباید برای سکونت در خارج غزه تحت فشار قرار بگیرند.

میدل ایست نیوز:  «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه امریکا شامگاه سه‌شنبه (9 ژانویه) در کنفرانسی مطبوعاتی در سفارت امریکا در بیت‌المقدس غربی گفت: «در مذاکرات امروز خود با مقامات اسرائیلی به صراحت کامل بر ضرورت اجازه دادن به غیر نظامیان فلسطینی برای بازگشت به سرزمینشان به محض بازگشت اوضاع به شرایط عادی تأکید کردم».

به گزارش «آناتولی»، او گفت که فلسطینیان نباید برای ترک غزه تحت فشار قرار گیرند.

بلینکن افزود که اسرائیل با حضور هیئت ارزیابی سازمان ملل برای بررسی آنچه لازم است انجام شود تا فلسطینیان آواره بتوانند به خانه‌هایشان در شمال غزه بازگردند موافقت کرده است.

وی گفت که این طرح البته قرار نیست یک شبه انجام شود و چالش‌های پرمخاطره‌ای در زمینه‌های زیرساختی و انسانی وجود دارد، «اما این هیئت ارزیابی خود را برای بررسی این موانع و نحوه غلبه بر آنها را آغاز می‌کند».

وزیر خارجه امریکا افزود که واشنگتن با هر پیشنهادی که شامل اخراج فلسطینیان از غزه شود مخالفت می‌کند و گفت: «مهم است که مسیری برای دستیابی فلسطینیان به حقوق سیاسی‌شان فراهم شود».

بلینکن در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد که نخست‌وزیر اسرائیل برای هرگونه پیشرفت باید افراط‌گرایان کابینه خود را کنترل کند و افزود که اسرائیل باید از اقداماتی که توان فلسطینیان در اداره امورشان را تضعیف می‌کند بپرهیزد.

وی ادامه داد: به نخست‌وزیر اسرائیل گفتم که همه شرکایی که با آنان دیدار کرده‌ام گفته‌اند که آماده کمک به راه حل دائمی برای پایان دادن به خشونت‌ طولانی‌مدت و تضمین امنیت اسرائیل هستند اما همه آنها تأکید کرده‌اند که این کار بدون یک روند منطقه‌ای که به تشکیل کشور فلسطین بینجامد ممکن نیست.

وزیر خارجه امریکا شامگاه دوشنبه در پنجمین سفر خود از زمان عملیات طوفان الاقصی در 7 اکتبر، وارد تل آویو شد. او پیش از آن به ترکیه، یونان، عربستان، اردن، قطر و امارات رفت.

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا