خبر اولسیاسی

السودانی: حضور نیروهای خارجی در عراق عامل بی‌ثباتی است/تداوم تنش‌ها بر روابط بغداد و واشنگتن تاثیر می‌گذارد

نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق حضور نیروهای نظامی خارجی در عراق را عامل بی ثباتی در میان پیامدهای منطقه ای جنگ غزه توصیف کرد.

میدل ایست نیوز: محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق گفت که عراق خواستار خروج سریع و منظم نیروهای نظامی به رهبری امریکا از خاک کشور از طریق مذاکره است ولی موعدی نهایی برای آن تعیین نکرده است.

السودانی در مصاحبه با رویترز، حضور نیروهای نظامی خارجی در عراق را عامل بی ثباتی در میان پیامدهای منطقه ای جنگ غزه توصیف کرد.

وی گفت که به ساماندهی مجدد این روابط نیاز داریم به گونه ای که هیچ هدف یا توجیهی برای هیچ طرف داخلی یا خارجی برای بازیچه قرار دادن ثبات عراق و منطقه وجود نداشته باشد.

السودانی درباره جزئیات اولیه از ایده اش درباره آینده ائتلاف گفت که باید برای خروج نیروهای خارجی، در چارچوب فرآیند تفاهم و گفت وگو مذاکره کرد.

نخست وزیر عراق افزود که باید بر سر چارچوب زمانی برای خروج نیروهای نظامی توافق کنیم، تا صراحتا به سرعت انجام شود و به طول نیانجامد و حملات ادامه نیابد.

وی تصریح کرد که پایان جنگ اسرائیل در غزه، تنها عاملی است که خطر تشدید تنش در منطقه را متوقف می کند.

السودانی با بیان اینکه، پایان جنگ در غزه، تنها راه حل است، گفت که در غیر اینصورت شاهد گسترش درگیری و جنگ در منطقه ای حساس برای جهان خواهیم بود که بسیاری از انرژی جهان از آن تامین می شود.

فرمانده کل نیروهای مسلح عراق گفت که دولت عراق بارها گفته که حملات گروه های مسلح به نیروهای خارجی و هیئت های دیپلماتیک در عراق غیر قانونی و در تعارض با منافع کشور است و برخی از عاملان این حملات را دستگیر کرده و مانع از حملات شده است.

وی افزود که بغداد، حملات امریکا به پایگاه های گروه های مسلح علاوه بر حمله اخیر به یک فرمانده شبه نظامی بلندپایه در مرکز بغداد به عنوان نقض خطرناک حاکمیت کشور را نیز محکوم کرده است.

نخست وزیر عراق گفت که برای خروج ائتلاف از عراق تلاش می کند چرا که عراق می تواند اکنون از خود در برابر تروریسم دفاع کند و باید حاکمیت خود را به صورت کامل بر اراضی خود برقرار کند و مانع از این شود که هر شخصی به هر بهانه ای عراق را به درگیری منطقه ای بکشاند.

نخست وزیر عراق اظهار داشت که پایان حضور نیروهای امریکایی، مانع از تنش بیشتر و اختلافات امنیتی در داخل کشور و منطقه می شود.

السودانی تصریح کرد که عراق از برقراری روابط دوجانبه و ورود به همکاری امنیتی با کشورهای عضو ائتلاف بین المللی از جمله امریکا استقبال می کند و این همکاری ممکن است شامل آموزش به نیروهای امنیتی عراق و ارائه مشورت علاوه بر خرید سلاح شود.

وی افزود که امریکا دشمن عراق نیست و عراق در جنگ با امریکا نیست اما اگر این تنش ها ادامه یابد، قطعا بر روابط دو کشور تاثیر می گذارد و شکافی در این روابط ایجاد می کند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا