سیاسی

تاکید رشید بر اهمیت تحکیم روابط میان عراق و استونی

رئیس جمهور عراق بر اهمیت تحکیم روابط میان عراق و استونی و گسترش افق های همکاری تاکید کرد.

میدل ایست نیوز: عبداللطیف جمال رشید، رئیس جمهور عراق روز سه شنبه در کاخ بغداد دیداری دو جانبه با آلار کاریس، رئیس جمهور استونی برگزار کرد.

طبق بیانیه دفتر ریاست جمهوری عراق، رشید در این دیدار بر اهمیت تحکیم روابط میان عراق و استونی و گسترش افق های همکاری در زمینه های اقتصادی، محیط زیست، کشاورزی، انرژی های تجدیدپذیر، علوم و فناوری و تبادل تجارب در زمینه حکمرانی الکترونیکی و امنیت سایبری تاکید کرد.

وی همچنین به اوضاع امنیتی باثبات در عراق و تلاش های دولت در تحکیم ارکان ثبات، بازسازی زیرساخت ها و ارائه تسهیلات به سرمایه گذاران خارجی برای استفاده از فرصت های سرمایه گذاری به منظور توسعه اقتصاد و بخش خصوصی اشاره کرد.

رئیس جمهور عراق از تلاش های مشاوران استونیایی در آموزش نیروهای عراقی در چارچوب پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قدردانی کرد.

وی درباره مسئله فلسطین نیز بر موضع همیشگی و روشن عراق در رد تجاوزات علیه مردم فلسطین در نوار غزه، لزوم مسئولیت پذیری جامعه بین المللی و تلاش برای توقف بمباران وحشیانه و هدف قرار دادن ساکنان غیرنظامی و بیمارستان ها تاکید کرد.

رشید همچنین تاکید مجدد بر مخالفت با سیاست کوچ اجباری فلسطینیان و مصادره اراضی در نوار غزه، خواستار رفع محاصره و اجازه به ورود کمک های بشردوستانه به ساکنان فلسطین شد.

رئیس جمهور استونی نیز آمادگی کشورش برای پیشبرد اقدامات مشترک با عراق را تشریح کرد.

وی همچنین بر تمایل به گشودن افق هایی جدید از همکاری و یکپارچگی در زمینه های مختلف سرمایه گذاری، اقتصادی و سیاسی در راستای منافع عالی دو کشور و دو ملت دوست تاکید کرد.

پس از این دیدار مذاکرات گسترده ای میان دو طرف به ریاست رؤسای جمهور عراق و استونی و با حضور مقامات دو کشور انجام شد.

دو طرف ضمن محکوم کردن حمله موشکی به شهر اربیل، تاکید کردند که این اقدام نقض حاکمیت عراق و تضعیف ثبات امنیتی این کشور است.

منبع
ریاست جمهوری عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا