اقتصادی

طرح عراق برای احداث 3 سد در شمال کشور

وزارت منابع آبی عراق از طرح خود برای احداث 3 سد با هدف تولید برق در شمال کشور خبر داد.

میدل ایست نیوز: عون ذیاب عبدلله وزیر منابع آبی عراق اعلام کرد که قصد دارد به منظور تولید برق در شمال کشور 3 سد تازه احداث کند.

به گزارش «الصباح» ذیاب درباره جزئیات سه طرح مذکور گفت که این طرح شامل سد «منداوه» با ظرفیت ذخیره سازی 330 میلیون مترمکعب بر رودخانه «زاب بزرگ» در استان اربیل، سد «باکرمان» با ظرفیت ذخیره سازی 500 میلیون مترمکعب بر رود «خازر» یکی از شاخه های رودخانه زاب بزرگ در استان اربیل، و «دلگه» با ظرفیت ذخیره سازی 100 میلیون مترمکعب در استان سلیمانیه است.

وی بر تلاش وزراتخانه خود برای حفاظت از آینده آبی کشور و دستیابی به منافع همه جانبه آن از طریق ساخت سدهای جدید و یا توانمندسازی مجدد آن ها تاکید کرد که هدف از این راهبرد، تقویت بخش کشاورزی، مقابله با خشکسالی و تولید انرژی برای تامین انرژی موردنیاز از طریق نیروگاه های برق آبی در سدها است.

وزیر منابع آبی عراق درباره توقف پروژه سد «مکحول» بیان کرد که وزارت منابع آبی می توانست این سد را بسازد اما تخصیصات مالی بالای سه میلیارد دلار و پرداخت غرامت به اهالی و مالکان زمین های کشاورزی، املاک و باغ ها در اطراف سد مانع از اجرای آن شده است.

اقلیم کردستان عراق در سال گذشته از احداث 4 سد با ظرفیت ذخیره سازی 30 میلیون متر مکعب در استان های اربیل، سلیمانیه، دهوک و کرمیان خبر داده بود.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا