خبر اولسیاسی

منابع مطلع خبر دادند:
تعهدات رئیس سرویس اطلاعات ترکیه به سران عراق درباره عملیات آتی کشورش علیه «پ.ک.ک.»

منابع مطلع خبر دادند که رئیس سرویس اطلاعات ترکیه در سفر خود به عراق حامل پیامی از جانب رئیس جمهور ترکیه درباره عملیات آتی این کشور علیه نیروهای پ.ک.ک. بود.

میدل ایست نیوز: یک منبع آگاه از جزئیات مذاکرات رئیس سرویس اطلاعات ترکیه با مقامات عراقی تأکید کرد که این سفر بدون اعلام رسمی قبلی انجام شد و تا زمانی که بیانیه دفتر رئیس جمهور درباره آن صادر نشده بود، رسانه‌ها از آن خبر نداشتند.

به گزارش «العربی الجدید» این مقام مطلع گفت که «ابراهیم کالن» رئیس سرویس اطلاعات ترکیه، در این سفر «نقشه‌های تازه‌ای از اماکن حضور ستیزه‌جویان حزب کارگران کردستان و روند پیشرفت در عملیات نظامی ترکیه» به همراه داشت.

به گفته این مقام، کالن در این سفر حامل پیامی از جانب رئیس جمهور ترکیه بود که در آن متعهد به جلوگیری از هرگونه خطای نظامی یا بمباران مناطق مسکونی یا حیاتی در عملیات آتی ترکیه در خاک عراق علیه مواضع پ.ک.ک. شده بود.

این منبع افزود که مهم‌ترین موضوع مذاکرات کالن در ترکیه مسئله امنیت مرزها بوده و تأکید کرده که دولت ترکیه آماده امضای قراردادهای جدید و به‌روزشده با عراق درباره آب‌های مشترک و برنامه‌های یکپارچه در مبارزه با تغییرات زیست‌محیطی است.

روز گذشته، عبداللطیف رشید، رئیس جمهور عراق در کاخ بغداد میزبان ابراهیم کالن، رئیس سرویس اطلاعات ترکیه، بود.

دو طرف درباره روابط دوجانبه و راه های تقویت آن رایزنی کردند و در این راستا رشید بر اهمیت هماهنگی و رایزنی در حوزه امنیتی به ویژه در زمینه مبارزه با تروریسم برای تثبیت امنیت و ثبات در منطقه و در راستای خیر و صلح برای همه ملت های منطقه تاکید کرد.

رئیس جمهور عراق اشاره کرد که عراق با دوستان و همسایگان خود در جهت احترام به حاکمیت کشورها و تصمیم مستقل و دستیابی به تفاهم درخصوص امنیت مرزها با کشورهای همجوار و مخالفت با اقدامات یکجانبه که امنیت و صلح را تضعیف می کند، اقدام و همکاری خواهد کرد.

رشید به تعرضات به استان سلیمانیه و سایر شهرها و بازتاب منفی آن بر روابط بین دو کشور که نیازمند حل تعیین کننده اختلافات براساس اصول احترام به حاکمیت کشور و امنیت شهروندان آن است، اشاره کرد.

از طرفی دیگر رئیس سرویس اطلاعات ترکیه حمایت کشورش از امنیت و ثبات عراق را یادآور شد و بر تقویت روابط و همکاری به ویژه در حوزه امنیتی، مبارزه با داعش و تشکیلات تروریستی تاکید کرد.

قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق نیز در دیدار کالین درباره تداوم همکاری امنیتی و اطلاعاتی بین دو کشور در راستای تقویت امنیت و ثبات منطقه رایزنی کرد.

الاعرجی بر اهمیت رشد و توسعه روابط بغداد و آنکارا براساس احترام متقابل به حاکمیت تاکید و اشاره کرد که همه مشکلات را تا زمانی که نیت ها صادقانه است، می توان از طریق گفت وگو و دیپلماسی حل کرد.

وی بر لزوم ایجاد یک سیستم امنیتی میان کشورهای منطقه برای تبادل داده های امنیتی و اطلاعاتی برای ثبات بیشتر و جلوگیری از بحران ها تاکید کرد.

الاعرجی افزود که عراق اجازه نمی دهد از اراضی آن برای حمله به هر کشوری استفاده شود و محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق بارها بر اهمیت روابط حسن همجواری و احترام به حاکمیت عراق و همسایگانش و عدم اجازه به تیره کردن روابط فیمابین تاکید کرده است.

از طرفی دیگر کالن تاکید کرد که ترکیه به تمامیت ارضی و حاکمیت عراق همانند تمامیت ارضی و حاکمیت ترکیه می نگرد و گفت که امنیت عراق و ترکیه یکسان است.

رئیس سرویس اطلاعات ترکیه، حمایت کشورش از عراق در زمینه مبارزه با تروریسم، مواد مخدر و قاچاق انسان علاوه بر همکاری در پرونده آب از طریق کمیته مشترک بین دو کشور را ابراز داشت.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا