سیاسی

«پیش شرط های دشوار» بارزانی برای آغاز مذاکرات درباره کرکوک

«مسعود بارزانی» برای آغاز مذاکرات برای حل مسئله کرکوک پیش شرطی تعیین کرده که مورد قبول ترکمانان و اعراب ساکن کرکوک نیست.

میدل ایست نیوز: حزب دموکرات کردستان به رهبری «مسعود بارزانی» پیش‌شرط‌هایی برای آغاز گفت‌وگو با بغداد درباره مسئله شهر کرکوک تعیین کرده که ازنظر برخی مقامات «دشوار» خوانده شده است. هم‌زمان اعراب و ترکمانان در استان نفت‌خیز کرکوک مخالفت خود با این پیش‌شرط‌ها را ابراز کرده‌اند. وضعیتی که چه‌بسا مانع از حل مشکل کرکوک خواهد شد.

به گزارش «العربی الجدید»، وعده‌های «برهم صالح»، رئیس جمهور عراق، درباره اینکه برای حل مشکلات در این استان و رفع نیازهای مردم کرکوک گفت‌وگوی داخلی در استان را رهبری خواهد کرد، نه درون شهر کرکوک و نه در بغداد و اربیل پاسخ درخوری نیافته و همگان همچنان تأکید کرده‌اند که حاضر نیستند از مواضع خود کوتاه بیایند. هم‌زمان بغداد نیز تأکید کرده که سلطه‌اش بر کرکوک مطلق است و هیچ جای مذاکره ندارد.

در همین راستا، «شاخوان عبدالله»، از سران حزب دموکرات کردستان، گفت مهم‌ترین شرط بارزانی برای آغاز مذاکرات با دیگر نیروهای سیاسی درباره کرکوک، «خروج نیروهای نظامی از کرکوک و تشکیل ستاد مشترک در مناطق مورد اختلاف» است.

او به برخی رسانه های اربیل گفت که این شرط مرکز ثقل پروژه جدید حزب دموکرات برای عادی سازی وضعیت کرکوک است. او افزود که این حزب در این باره نشست‌ها و دیدارهایی در سطح بالا با نیروهای سنی و دولت جدید عراق آغاز کرده است.

عبدالله تأکید کرد که نیروهای سیاسی در بغداد در جریان این پروژه حزب دموکرات قرار گرفته‌اند و بارزانی به زودی «اوضاع کرکوک را با (عادل عبدالمهدی) نخست وزیر عراق، و دیگر نیروهای تصمیم‌ساز در بغداد بررسی خواهد کرد» و هدف از این مذاکرات پایان دادن به حالت نظامی در کرکوک است. او هشدار داد که «اوضاع امنیتی و سیاسی و امنیت اجتماعی در این منطقه به وضعیت خطر رسیده و ضروری است که هرچه سریع‌تر چاره‌ای برای آن اندیشیده شود تا بتوان به وضعیت کنونی کرکوک پایان داد».

از سوی دیگر، نماینده اعراب ساکن کرکوک با اظهارات مسعود بارزانی و ایده خروج نیروهای وابسته به دولت مرکزی عراق از کرکوک مخالف است و تأکید می‌کند که «این نیروها بسیار حرفه‌ای و بی‌طرف عمل می‌کنند».

«حاتم الطائی»، سخنگوی تشکل اعراب ساکن کرکوک، به «العربی الجدید» گفت: «نیروهای عراقی از سال گذشته برای همه ساکنان کرکوک صرف نظر از قومیت و مذهبشان امنیت آورده‌اند و اظهارات بارزانی که می‌خواهد اوضاع را به قبل برگرداند که در آن فقط یک گروه تصمیم می‌گرفت پذیرفته نیست».

الطائی تأکید کرد که اعراب کرکوک از آغاز گفت‌وگوها و تقسیم قدرت میان گروه‌های اصلی ساکن کرکوک، یعنی اعراب و کردها و ترکمانان، حمایت می‌کنند و خاطرنشان کرد که باید نیروهای وابسته به دولت مرکزی عراق در کرکوک بمانند.

«علی مهدی»، از سران جبهه ترکمان، نیز تأکید کرد که «ترکمانان خواستار آن‌اند که کرکوک زیر نظر نیروهای نظامی وابسته به دولت مرکزی باشد و تعامل ساکنان کرکوک بر اساس گفت‌وگوی مشترک و تقسیم قدرت اجرایی بر اساس نسبت‌های جمعیتی مورد قبول همه گروه‌ها انجام شود».

مهدی افزود که ترکمان‌ها «چند سال پیش طرحی برای حل مشکل این استان ارائه کردند که به موجب آن استان به‌صورت مشترک میان همه طیف‌های ساکن در آن اداره می‌شد» و افزود که آنان با سلطه یک گروه خاص بر تصمیم‌گیری‌ها در کرکوک مخالف‌اند.

ناظران بر این باورند که پیش شرط‌های بارزانی راه را بر آغاز گفت‌وگو برای یافتن راه حلی مناسب می‌بندد.

کرکوک در 250 کیلومتری شمال عراق جای دارد که اعراب و کردها و ترکمانان در آن سکونت دارند و اوضاع سیاسی و اداری آن همواره پرتنش بوده است. پس از برگذاری همه‌پرسی استقلال کردستان، نیروهای ارتش فدرال عراق وارد کرکوک شدند و امنیت آن را از نیروهای پیشمرگ، وابسته به دولت ایالتی کردستان، تحویل گرفتند و آنان را از شهر خارج کردند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا