خبر اولسیاسی

فایننشال تایمز:
درخواست امریکا از چین برای فشار بر ایران به منظور متوقف کردن حملات انصارالله

مقامات امریکایی خبر دادند که ایالات متحده از چین خواسته است تا از تهران بخواهد که انصارالله را متقاعد به توقف حملات در دریای سرخ کند.

میدل ایست نیوز: مقامات امریکایی به روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» گفتند که ایالات متحده از چین خواسته است تا از تهران بخواهد که انصارالله را متقاعد به توقف حملات در دریای سرخ را کند.

مقامات امریکایی در سه ماه گذشته بارها این موضوع را با مقامات ارشد چینی در میان گذاشتند و از آنها خواستند که با توجه به جنگ اسرائیل علیه غزه، «به ایران هشدار دهند که تنش‌ها را در خاورمیانه تشدید نکند».

به گفته مقامات امریکایی، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده و جان فاینر، معاون وی، این موضوع را در ماه ژانویه در دیدارهایی در واشنگتن با لیو جیانچائو، رئیس بخش بین‌الملل حزب کمونیست چین، مورد بحث قرار دادند.

یک مقام وزارت خارجه امریکا به این روزنامه گفت که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا نیز این موضوع را مطرح کرده است.

اما مقامات امریکایی گفتند: «شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد چین برای مهار انصارالله بر ایران فشار وارد کرده است، به جز بیانیه ملایمی که هفته گذشته توسط پکن منتشر شد و از «طرف های ذی ربط» خواست از عبور امن کشتی‌های در حال حرکت در دریای سرخ اطمینان حاصل کنند».

فشار دیپلماتیک بر پکن در حالی صورت می گیرد که ایالات متحده و متحدانش به بمباران مواضع انصارالله در یمن در پاسخ به حداقل 33 حمله انصارالله به کشتی های تجاری در حال عبور از دریای سرخ از اواسط نوامبر ادامه می دهند.

ایالات متحده و بریتانیا روز دوشنبه بار دیگر حملات گسترده‌ای را آغاز کردند و نیروهای امریکایی در جنوب دریای سرخ دو موشک انصارالله را قبل از پرتاب به سمت کشتی‌های منطقه منهدم کردند.

یکی از این مقامات به «فایننشال تایمز» گفت که ایالات متحده به طرح موضوع ایران و حملات انصارالله با پکن ادامه خواهد داد، اما او «به تغییر موضع چین خوش‌بین نیست».

یکی دیگر از مقامات امریکایی گفت «برخی نشانه ها» از دخالت چین در این موضوع وجود دارد، اما نه به طور قابل توجهی. این مقام گفت: «من نمی‌خواهم در مورد میزان کاری که آنها انجام دادند یا تأثیری که داشت، اغراق کنم».

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی امریکا، روز سه‌شنبه گفت که واشنگتن از چین می‌خواهد از نفوذ خود در خاورمیانه برای توقف ارسال تسلیحات به انصارالله استفاده کند.

لیو جیان‌چائو، رئیس بخش بین‌الملل حزب کمونیست چین که یکی از برجسته‌ترین نامزدهای تصدی پست وزارت خارجه چین محسوب می‌شود، دسامبر گذشته به ایران سفر کرد. سفر او چند روز پس از دیدار جو بایدن، رئیس جمهور امریکا با همتای چینی خود، شی جین پینگ، در سانفرانسیسکو انجام شد .

مقامات امریکایی امیدوار بودند که پکن اقدامی انجام دهد. زیرا با توجه به اینکه دریای سرخ مسیری حیاتی برای صادرات چین به اروپا است، حملات انصارالله را تهدیدی برای منافع تجاری خود می دانست.

فرمانده نیروی دریایی امریکا در خاورمیانه گفت که ایران «بسیار مستقیم» در حملات انصارالله به کشتی‌های بین‌المللی دخالت دارد.

پیش از اجلاس سانفرانسیسکو، مقامات امریکایی مکرراً از چین خواستند تا از هرگونه نفوذی که بر ایران دارد استفاده کند، زیرا می‌ترسند جنگ اسرائیل علیه غزه به یک درگیری گسترده‌تر در خاورمیانه تبدیل شود.

دنیس وایلدر، کارشناس ارشد سابق سیا که در چین تخصص دارد و اکنون در دانشگاه جورج تاون کار می کند، گفت که پکن «سخت تلاش کرد» تا با کشورهای خاورمیانه، از جمله ایران، برای منافع اقتصادی و ژئوپلیتیکی تعادل برقرار کند.

به گفته یکی دیگر از مقامات وزارت خارجه امریکا، مقامات امریکایی همچنین بر شورای امنیت سازمان ملل متحد فشار آوردند تا از چین که عضو دائمی این شوراست بخواهد در این زمینه اقداماتی را انجام دهد.

سوزان مالونی، رئیس مطالعات سیاست خارجی در مؤسسه بروکینگز، گفت که این موضوع را با کارشناسان چینی در میان گذاشته و هیچ تمایل جدی برای کمک تشخیص نداده است.

ما شیائو لین، استاد دانشگاه مطالعات بین‌المللی ژجیانگ، گفت که معتقد است که سفر لیو جیان چائو، رئیس بخش بین‌الملل حزب کمونیست چین، به ایران در دسامبر گذشته «تصادفی نبود»، و او در این سفر «خواسته های چین را در مورد تأمین امنیت به مقامات ایرانی منتقل کرد».

سفارت چین در ایالات متحده اطلاع از جزئیات مذاکرات دیپلماتیک چین و امریکا را رد کرد، اما تایید کرد که چین نگران “تشدید تنش” در دریای سرخ است. لیو بینگو، سخنگوی رسمی سفارت چین، گفت: چین از طرف‌های مربوطه می‌خواهد نقشی سازنده و مسئولانه در حفظ امنیت و ثبات دریای سرخ ایفا کنند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا