اقتصادیخبر اولسیاسی

تل آویو در حال بررسی خودداری از تمدید توافق آبی با اردن

رسانه رسمی رژیم صهیونیستی (کان) خبر داد که تل آویو در حال بررسی «عدم تمدید» توافقنامه آبی با اردن به علت موضع امان در مخالف با جنگ غزه است.

میدل ایست نیوز: رسانه رسمی رژیم صهیونیستی (کان) امروز (پنجشنبه 25 ژانویه) اعلام کرد که تل آویو در حال بررسی «عدم تمدید» توافقنامه آبی با اردن به علت موضع امان در مخالف با جنگ غزه است.

به گزارش «آناتولی» به نقل از رسانه رسمی رژیم صهیونیستی، وزارت انرژی به دلیل اظهارات ضد اسرائیلی که از مقامات ارشد اردن از جمله ملکه رانیا (همسر ملک عبدالله دوم) و وزیر خارجه این کشور علیه جنگ غزه شنیده شده است، در حال بررسی عدم تمدید قرارداد آب با اردن است.

این رسانه خاطرنشان کرد: بر اساس توافقنامه فعلی آب، رژیم صهیونیستی سالانه به جای 50 میلیون مترمکعب آب مقرر در توافقنامه صلح دوجانبه، در ازای تولید برق، 100 میلیون متر مکعب آب به اردن منتقل و در ازای آن برق دریافت می کند.

مقامات تل آویو توضیح دادند که این توافق پس از بحران بزرگ آب در اردن در سال 2021 انجام شد.

بر اساس این گزارش تصمیم نهایی در مورد عدم تمدید توافق هنوز گرفته نشده است و این موضوع به توسعه روابط با اردن و نحوه بیان موضع اردنی ها در قبال جنگ در آینده نزدیک بستگی دارد.

رسانه رسمی رژیم صهیونیستی اعلام کرد که “اگر این توافق تمدید نشود، در سال جاری منقضی می شود.”

بر اساس این گزارش، از جمله اظهارات تند ایمن الصفدی، وزیر خارجه اردن، علیه رژیم صهیونیستی می توان به این اظهارات او اشاره کرد که گفته بود: هیچ چیز جنگ غزه را توجیه نمی‌کند و این جنگ دفاع از خود نیست، بلکه تجاوز آشکار است و اردن تمام تلاش خود را برای جلوگیری از آوارگی فلسطینی ها انجام خواهد داد.

در 26 اکتبر 1994، رژیم صهیونیستی و اردن معاهده صلحی را امضا کردند، اما روابط دو طرف پس از تشدید تنش در سرزمین های فلسطینی به طور کلی و بیت المقدس و مسجد الاقصی به طور خاص، با بحران های متعددی روبرو شد.

پیش از این شهروندان اردنی در تظاهرات خود در حمایت از غزه، خواستار توقف توافق آب در برابر برق میان اردن و رژیم صهیونیستی شده بودند.

منبع
آناتولی

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا