خبر اولسیاسی

سخنگوی دولت عراق:
کمیته نظامی مشترک میان عراق و امریکا یک کمیته کاملا فنی خواهد بود

سخنگوی دولت عراق، تاکید کرد که نخست عراق سه عنصر را در تعامل با نیروهای ائتلاف بین المللی اتخاذ کرده است که عبارتند از صراحت، اعتماد و تعادل.

میدل ایست نیوز: باسم العوادی، سخنگوی دولت عراق، تاکید کرد که نخست عراق سه عنصر را در تعامل با نیروهای ائتلاف بین المللی اتخاذ کرده است که عبارتند از صراحت، اعتماد و تعادل.

العوادی به خبرگزاری رسمی عراق (واع) گفت: در شرایط پس از 7 اکتبر، و وضعیت اقدام و واکنش و تنش که چندین کشور در منطقه شام ​​عربی از شمال فلسطین تا جنوب یمن، شاهد آن هستند اگر تلاش‌های دولت در طول یک سال تمام نبود، امروز به این دستاورد نمی رسید، زیرا در شرایط صلح و ثبات منطقه نیستیم، اما در شرایط خطرناکی قرار داریم و نیاز است که عراق به قدرت متقاعدکنندگی برسد.

وی افزود: نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح در سال گذشته تلاش‌های مضاعفی انجام دادند و در ابتدای سال 2023 نخست‌وزیر شروع به باز کردن موضوع با هیئت‌هایی کرد که به عراق سفر کرده اند و این گفتگو را تا رسیدن به نتیجه تقویت کرد. در اوت سال گذشته، دومین هیئت عراقی که به ریاست وزیر دفاع به واشنگتن سفر کرده بود به نوبه خود این رویکرد را به آنها اطلاع داد، سپس مقدمات اولیه از طریق کمیته عالی نظامی انجام شد.

العوادی ادامه داد: «هیچ اعتراضی وجود نداشت، زیرا اوضاع در منطقه آرام بود، بلکه تمایل و پذیرش ائتلاف بین‌المللی قبل از حوادث اکتبر برای گفتگو با دولت عراق وجود داشت و بر اساس توافقات کمیته اولین جلسه خود را در 10 اکتبر 2023 برگزار می کرد، اما جنگ غزه همه را غافلگیر کرد و در نتیجه آن پرونده ها به هم گره خوردند و ما به سمت فرآیندهای کنش و واکنش رفتیم».

وی تصریح کرد: سه عنصری که ما با ائتلاف بین المللی که تا حدودی درگیر حوادث منطقه است، کشورهای بزرگی هستند که جلب اعتماد آنها مستلزم یک سری تلاش است. واقعیتی است که دولت عراق در سه عنصر منحصر به فرد است: صراحت، اعتماد و توازن. به خصوص که عراق با کشورهایی طرف بود که منافع و ارتش های بزرگی دارند و نمی خواهند این برداشت ایجاد شود که شکست خورده اند.

العوادی توضیح داد: «برای اینکه این کشورها برای پایان دادن به مأموریت یک ائتلاف بزرگ بین‌المللی به توافق با شما برسند، باید اصولی از سوی نخست‌وزیر اتخاذ می‌شد که اولین آن صراحت در صحبت کردن در این پرونده و طرح مسئله بدون تعارف و وعده های بی اساس بود و نخست وزیر توانست این اعتماد را ایجاد کند. و عنصر دیگر هم توازن است که نخست وزیر در مقام نماینده عالی ترین منافع کشور کوشید که به سمت شرق یا غرب متمایل نشود.

وی خاطرنشان کرد: تلاش‌های نخست‌وزیر از زمان تشکیل دولت تا پایان کنفرانس داووس و دیدار وی با مشاور امنیت ملی امریکا و گفتگوی طولانی با وی، همه این تلاش‌ها در این کمیته به اوج خود رسید.

العوادی در پاسخ به این سوال که مطالبه پایان دادن به ماموریت ائتلاف بین المللی چه فایده ای دارد گفت: پاسخ در سخنرانی نخست وزیر در داووس است که در آن پایان دادن به مأموریت ائتلاف بین المللی در عراق برای ثبات عراق ضروری و لازمه حفظ روابط بین ما و نیروهای ائتلاف بین المللی است.

العوادی تصریح کرد: از هفتم اکتبر تاکنون موارد بی‌ثبات‌کننده‌ای در عراق رخ داده است و هدف نخست‌وزیر جستجوی معادله بهینه برای ثبات عراق و برقراری روابط مثبت با عراق است. نیروهای ائتلاف، اما زمانی که ما خواستار پایان دادن به این ماموریت امنیتی هستیم که برای حمایت از عراق و مقابله با داعش ایجاد شده است، عاقلانه است که با اثبات توانایی عراق در حفاظت از کشور و مقابله با پروژه های تولید تروریست، و نشان داده اینکه قدرت و توان و اموال و سلاح لازم برای این مأموریت را داریم.

وی خاطرنشان کرد: «حتی اگر عراق کشور همسایه فلسطین نباشد، عراق از این اتفاقات دور نیست، عراق در قلب موضوع است و پرچمدار مسئله مرکزی فلسطین است و نخست وزیر عمداا موضع عراق را در این مورد در تمام دیدارهایش با سران کشورها و روسای هیئت‌های خارجی بیان می‌کند.»

العوادی افزود: جلسات برنامه ریزی شده کمیته عالی نظامی صرفاً حرفه ای و نظامی خواهد بود و آنچه را که قبلاً در مأموریت ائتلاف تکمیل شده و تلاش های باقی مانده (آموزش، تسلیح، کار اطلاعاتی و طرح های عملیاتی) را بررسی می کند و سپس به دنبال گسترش روابط و ترسیم نقشه راه مشترک بر اساس جدول زمانی تاریخ دار برای پایان ائتلاف بین المللی است.

پیش از این، وزارت خارجه عراق با انتشار بیانیه‌ای رسمی تأکید کرد که در راستای عمل به مسئولیت ملی و با توجه به افزایش قدرت و توانمندی نیروهای عراق دولت عراق با توافق دولت امریکا موفقیت مذاکرات دو طرف که از اوت 2023 آغاز شده را اعلام می‌کند.

در این بیانیه آمده که به موجب این توافقات دو کشور کمیته عالی نظامی برای ارزیابی تهدید و خطر داعش و نیازهای عملیاتی و آنی و تقویت توان نیروهای امنیتی عراق به منظور ترسیم جدول زمانی مشخص و واضح برای تعیین مدت زمان حضور مستشاران ائتلاف بین المللی در عراق و پایان مأموریت رزمی ائتلاف علیه داعش و انتقال به مرحله روابط دوجانبه فراگیر با کشورهای عضو ائتلاف در عرصه‌های سیاسی و اقتصادی و فرهنگی و امنیتی و نظامی در راستای رویکرد دولت عراق به طور خاص توافق راهبردی میان عراق و امریکا که بیانگر تمایل دوجانبه در تحقق منافع دو کشور و تقویت نقش منطقه‌ای و بین‌المللی عراق متناسب با جایگاه تاریخی آن و برقراری بهترین روابط با جامعه جهانی تشکیل دادند.

طرفین در این بیانیه بر حمایت از اقدامات این کمیته و تسهیل مأموریت آن و جلوگیری از هر چیزی که فعالیت آن را با تأخیر مواجه کند تأکید کرده‌اند و افزوده‌اند که حفظ این روند و موفقیت در فعالیت این کمیته منفعتی ملی است که موجب حفظ ثبات عراق و منطقه می‌شود.

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا