اقتصادیخبر اولسیاسی

نگرانی شدید غول‌های صنعتی جهان از مختل شدن کشتیرانی در دریای سرخ

ادامه حملات جنبش انصار الله یمن به کشتی‌های رژیم صهیونیستی و کشتی‌هایی که مقصدشان فلسطین اشغالی است، تجارت جهانی را با مشکل و اختلال روبه‌رو کرده است.

میدل ایست نیوز: پایگاه خبری کالکالیست رژیم صهیونیستی که در امور اقتصادی فعالیت می کند با اشاره به در تیر رس بودن شرکت هایی نظیر تسلا و پریمارک در حملات دریایی، نوشت: تشدید حملات امریکا و انگلیس به حوثی ها (انصار الله یمن) نتوانسته است جلوی نوسانات در بازار عرضه و تقاضا و انبارداری را بگیرد و این حملات بر طیف گسترده ای از بخش های اقتصادی اعم از صنعت خودرو و حتی دنیای مد تاثیرگذار بوده است.

به گزارش الجزیره، این پایگاه اسرائیلی در گزارشی مفصل با عنوان «از تسلا تا پریمارک… حملات حوثی‌ها تولیدات و ذخایر را مختل کرده است»، افزود: فعلا سرانجامی برای پایان یافتن این بحران متصور نیست و تشدید حملات امریکا و انگلیس به مواضع این گروه (انصارالله) در این هفته مانع از انتخاب مسیرهای جایگزین خطرناک برای شرکت های کشتیرانی در دریای سرخ نشد، در حالیکه در روزهای عادی، 12 درصد تجارت دریایی جهان از این منطقه انجام می شده است.

بر اساس این گزارش، دستکم 2 هزار و 400 فروند کشتی با انتخاب مسیرهای جایگزین از طریق دماغه امید نیک، مسیر حرکت خود را تغییر دادند که همین امر باعث شد مدت زمان سفر آنها بین اروپا و آسیا از 35 روز به 49 روز افزایش یابد و در نتیجه هزینه های حمل و نقل از جمله سوخت و هزینه بیمه به شدت افزایش پیدا کند.

این پایگاه خبری رژیم صهیونیستی در ادامه گزارش خود افزوده است: خسارت های وارده تنها به صنعت کشتیرانی محدود نشده است بلکه تاخیر در عملیات بارگیری و افزایش هزینه ها در صنایع دیگر را نیز به همراه داشته است به طوریکه در ماه گذشته، گروهی از شرکت های وابسته به کشتیرانی دریایی درباره وارد آمدن خسارات گسترده به ویژه در بخش های فرآیند تولید، افزایش هزینه و کاسته شدن از حاشیه سود خود هشدار دادند.

«سیمون هاینی» یکی از اعضای بخش پژوهش های کانتینر در شرکت مشاوره حمل و نقل دریایی «درویری» در این باره گفت: دراین مرحله شاهد نوعی هرج و مرج کامل هستیم به طوریکه مشتریان شرکت های حمل و نقل دریایی به ناگزیر متحمل ضرر و زیان خواهند شد زیرا آنها نمی دانند کالاهایشان دقیقا چه زمانی به دستشان خواهد رسید.

پایگاه کالکالیست رژیم صهیونیستی در این گزارش همچنین اشاره کرد: بیشترین میزان آسیب‌پذیری تاکنون، متوجه صنعت خودروسازی و تجارت خرده‌فروشی بوده است که به علت تاخیر در دستیابی به مواد مورد نیاز خود در بحث تولید و عرضه با مشکل مواجه خواهند شد.

توماس بارنیه، عضو شرکت لازار متخصص در امور مدیریت ثروت اعلام کرد صنعت خودرو با توجه به زنجیره پیچیده تامین، نخستین بخشی بود که تحت تاثیر این حملات قرار گرفت و همین امر باعث شد تا با حاشیه قرار گرفتن، خطرپذیری و ریسک را کاهش دهد. این منبع به نقل از خبرگزاری بلومبرگ برآورد که میزان درآمد تولیدکنندگان خودرو تا 5 درصد کاهش خواهد یافت.

در همین ارتباط کارلوس تاوارس مدیر اجرایی یکی از غول های خودروسازی به نام «استلانتیس» اعلام کرد شرکت های لجستیک و حمل و نقل دریایی به سبب افزایش مدت زمان سفرها، در قیمت های خود تجدید نظر خواهند کرد.

این منبع نوشت: شرکت «تسلا» نخستین شرکتی بود که درباره تأثیرات مورد انتظار حملات حوثی‌ها (انصارالله) هشدار داد و اوایل ماه جاری اعلام کرد قصد دارد تولیدات خود را در کارخانه  گرونهاید، نزدیک شهر برلین، پایتخت اقتصادی آلمان، به مدت دو هفته به علت تاخیر در رسیدن محموله ها متوقف کند. این شرکت همچنین یکی از واحدهای تولیدی خود را از بیست و نهم همین ماه، به مدت دو هفته تعطیل کرد.

پایگاه کالکالیست رژیم صهیونیستی در پایان افزوده است: دنیای مد نیز با توجه به آنکه اغلب محصولات آن از آسیا می آید، از این بحران در امان نمانده است بطوریکه یکی از شرکت های انگلیسی به نام «نکست» که یکی از غول های محصولات مرتبط با مد به شمار می آید، از آسیب هایی که به فروش این شرکت وارد خواهد شد به شدت ابراز نگرانی کرد.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا