خبر اولسیاسی

بلینکن در کنفرانس مطبوعاتی با وزیر خارجه قطر:
طرح پیشنهادی برای آتش بس در غزه «قوی و قانع کننده» است

وزیر امور خارجه امریکا، گفت که با نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر، در واشنگتن، در مورد تلاش های جاری برای آزادی «گروگان ها» و دستیابی به آتش بس گسترده گفت وگو کرده است.

میدل ایست نیوز: آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا، گفت که با محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر، در واشنگتن، در مورد تلاش های جاری برای آزادی «گروگان ها» و دستیابی به آتش بس گسترده گفت وگو کرده است.

به گزارش «الجزیره» بلینکن در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای قطری خود افزود: طرح پیشنهادی در مورد زندانیان غزه قوی و قانع‌کننده است و اجماع زیادی در بین کشورهای ذی‌ربط وجود دارد که نشان می‌دهد «امیدی» برای موفقیت تلاش‌های انجام شده در این زمینه وجود دارد.

نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر نیز با بیان اینکه پیشرفت در مذاکرات برای دستیابی به توافق بین رژیم صهیونیستی و حماس وجود دارد، تاکید کردند که این تنها فرصت موجود برای آرام کردن اوضاع است.

محمد بن عبدالرحمن آل ثانی با بیان اینکه قطر هیچ تاثیری بر روی هیچ طرفی در خصوص مذاکرات جاری در خصوص تبادل اسرا ندارد، خواستار تمرکز بر ایجاد آرامش در نوار غزه شد زیرا برای کاهش تشدید تنش در منطقه ضروری است.

وزارت امور خارجه قطر هم اعلام کرد که شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست وزیر و وزیر امور خارجه و آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه امریکا روابط راهبردی دو کشور را بررسی کردند و آخرین تحولات اوضاع در نوار غزه و اراضی اشغالی فلسطین ضرورت یافتن راه حل عادلانه و پایدار برای مسئله فلسطین و ادامه ورود کمک های بشردوستانه اطلاعات پایدار به نوار غزه، علاوه بر آخرین تحولات منطقه و راه های کاهش تشدید را بررسی کردند.

از سوی دیگر، رسانه های عبری گزارش دادند که شورای جنگ اواخر عصر دیروز دوشنبه، پس از مذاکراتی که در پاریس انجام شد، جزئیات توافق پیشنهادی مبادله اسرا را مورد بحث و بررسی قرار داد و در حالی که قطر و امریکا اشاره کردند که در این پرونده پیشرفت هایی حاصل شده است، مقاومت اسلامی (حماس) تایید کرد که هرگونه توافقی به توقف جنگ در غزه بستگی دارد.

رسانه های عبری می گویند که نشست شورای جنگ پس از بازگشت دیوید بارنئا، رئیس موساد از نشست پاریس که در آن رژیم صهیونیستی، ایالات متحده، مصر و قطر شرکت داشتند، برگزار شد.

وی افزود: شورای جنگ اکنون منتظر پاسخ رسمی حماس به توافق پیشنهادی است.

خبرنگار الجزیره پیشتر گزارش داده بود که برآوردهای نخست وزیر رژیم صهیونیستی حاکی از سازنده بودن مذاکرات پاریس است.

جان کربی، هماهنگ‌کننده ارتباطات راهبردی شورای امنیت ملی امریکا، صبح دیروز گفت که بحث‌ها درباره مذاکرات برای آزادی بازداشت‌شدگان غزه بسیار سازنده است و معتقد است که چارچوبی برای دستیابی به توافق جدید بین حماس و رژیم صهیونیستی وجود دارد.

شبکه 12 رژیم صهیونیستی به نوبه خود به نقل از خانواده های اسرای اسرائیلی پس از دیدار آنها با شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر در واشنگتن، موضع خود را مبنی بر اینکه همه طرف های ذیربط باید برای بازگرداندن اسرا به توافق برسند، روشن کردند. بازداشت شدگان و همچنین از تلاش های قطر برای دستیابی به توافقی جدید تشکر کردند.

در همین حال، شرکت رادیو و تلویزیون رژیم صهیونیستی گفت که مذاکراتی که در پاریس با مشارکت اسرائیل، ایالات متحده، مصر و قطر برگزار شد، با پیشرفت در زمینه تبادل اسرا پایان یافت.

این مقام به نقل از یک منبع سیاسی اسرائیلی گفت که این گفتگوها به طرح آزادی اسرا در مراحل مختلف می پردازد.

این منبع افزود که طرفین درباره آتش بس به مدت تقریباً دو ماه در ازای آزادی حدود 100 اسیر گفتگو کردند و رژیم صهیونیستی تعداد زیادی از اسرای فلسطینی را آزاد کرد.

ویلیام برنز، رئیس سیا و برت مک گورک، فرستاده آمریکا در خاورمیانه در چند روز گذشته در یک سری مذاکرات در مورد تبادل اسرا و دستیابی به آتش بس در غزه شرکت کردند.

حماس به نوبه خود دیروز تکرار کرد که تبادل اسرا منوط به توقف جنگ غزه و خروج نیروهای اشغالگر از نوار است.

سامی ابوزهری، رئیس بخش سیاسی حماس در خارج از کشور در بیانیه‌ای به رویترز گفت: «موفقیت نشست پاریس به میزان پاسخ اشغالگران به توقف تجاوزات همه جانبه علیه غزه بستگی دارد».

طاهر النونو، مشاور رسانه ای رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، به نوبه خود به خبرگزاری فرانسه گفت که ابتدا باید یک آتش بس جامع و کامل برقرار شود و نه فقط یک آتش بس موقت.

النونو تاکید کرد که وقتی جنگ متوقف شود، می توان درباره بقیه جزئیات از جمله آزادی اسرا صحبت کرد.

حماس در بیانیه‌ای که دیروز منتشر شد، اعلام کرد که حماس و جبهه مردمی برای آزادی فلسطین اصرار دارند که رژیم صهیونیستی جنگ خود را با غزه متوقف کند و قبل از انعقاد هرگونه توافق تبادل اسرا، نیروهای خود را از نوار غزه خارج کند.

 

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا