سیاسی

واکنش عربستان، امارات و مصر به وتوی قطع‌نامه آتش‌بس در غزه توسط امریکا

عربستان، امارات و مصر روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای به استفاده امریکا از حق وتو علیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای که الجزایر به شورای امنیت برای آتش‌بس فوری در غزه ارائه کرده است، واکنش نشان دادند.

میدل ایست نیوز: عربستان، امارات و مصر روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای به استفاده امریکا از حق وتو علیه پیش‌نویس قطعنامه‌ای که الجزایر به شورای امنیت برای آتش‌بس فوری در غزه ارائه کرده است، واکنش نشان دادند.

به گزارش «CNN» وزارت امور خارجه عربستان سعودی در بیانیه خود اعلام کرد: «وزارت امور خارجه عربستان سعودی از وتوی پیش‌نویس قطعنامه آتش‌بس فوری در نوار غزه و اطراف آن که توسط جمهوری الجزایر به نمایندگی از کشورهای عربی به شورای امنیت ارائه شده بود، ابراز تأسف کرد.

این وزارتخانه تاکید کرد: «بیش از هر زمان دیگری نیاز به اصلاح شورای امنیت، انجام مسئولیت های آن در حفظ صلح و امنیت بین المللی با اعتبار و بدون استانداردهای دوگانه وجود دارد».

در این بیانیه آمده: عربستان نسبت به وخامت اوضاع انسانی در نوار غزه و اطراف آن و تشدید عملیات نظامی که صلح و امنیت بین‌المللی را تهدید می‌کند هشدار می‌دهد.»

وزارت امور خارجه مصر هم در بیانیه‌ای اعلام کرد: «جمهوری عربی مصر از ناتوانی شورای امنیت در صدور قطعنامه‌ای مبنی بر آتش‌بس فوری در نوار غزه، با استفاده امریکا از حق وتوی خود برای سومین بار، بار دیگر ابراز تأسف می‌کند و آن را مردود می‌داند.

این بیانیه افزوده که جلوگیری از تصویب قطع‌نامه آتش بس در شرایطی که بیش از 29000 غیرنظامی، که بیشتر آنها کودک و زن هستند، جان خود را از دست داده‌اند، موضوعی شرم آور در تاریخ شورای امنیت است.

در این بیانیه آمده که مصر برخورد گزینشی و استانداردهای دوگانه در تعامل با جنگ‌ها و درگیری‌های مسلحانه را به شدت محکوم می‌کند و آن را عامل زیر سؤال رفتن اعتبار قوانین و سازوکارهای بین‌المللی به خصوص شورای امنیت می‌داند و بر مخالفت با هر گونه اقدام برای وادار کردن فلسطینیان به کوچ اجباری تأکید می‌کند.

به نوبه خود، انور قرقاش، مشاور ریاست امارات، در یک پیامی در شبکه اجتماعی ایکس، گفت: وتوی قطع‌نامه پیشنهادی الجزایر در شورای امنیت موجب تأسف و عامل تعمیق فاجعه انسانی است.

وی افزود که نظام جهانی مبتنی بر سازوکارهای حقوقی واضح و صریح بار دیگر در برابر ملاحظات محدود سیاسی شکست می‌خورد آن هم در شرایط انسانی فاجعه‌باری که هزینه آن را غیر نظامیان می‌پردازند.

شب گذشته، امریکا بار دیگر قطعنامه آتش بس بشردوستانه فوری در نوار غزه را که پیش نویس آن توسط الجزایر به شورای امنیت ارائه شده بود، وتو کرد.

این در حالی است که 13 عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد به این قطعنامه رای مثبت دادند،

بر اساس این گزارش، بریتانیا به این قطعنامه رای ممتنع داد.

الجزائر در پیش نویس قطعنامه خواستار آتش بس انسان دوستانه فوری و احترام به آن از جانب تمامی طرف ها و تضمین آزادی فوری و بدون قید و شرط تمام اسیران شده بود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا