اجتماعیاقتصادی

کاهش 20 درصدی فضای سبز و زمین‌های کشاورزی در نجف اشرف

مدیر کل محیط زیست استان نجف اشرف از کاهش 20 درصدی کشاورزی و  فضاهای سبز  در این استان خبر داد و خواستار احیای مسیر قدیمی حج زمینی بین عراق و عربستان با هدف بیابان زدایی این مسیر شد.

میدل ایست نیوز:  جمال عبد زید شلاکه، مدیر محیط زیست استان نجف اشرف تصریح کرد یکی از دلایل کاهش سطح مناطق کشاورزی دراستان تغییرات اقلیمی و آب و هوایی است که این امر به یک معضل بین المللی تبدیل شده است و فقط محدود به کشور عراق نیست اما این کشور جزو کشورهایی است که بیشترین تاثیرات را از تغییرات آب و هوایی پذیرفته است.

به گزارش الصباح، مدیر محیط زیست نجف اشرف در ادامه با اشاره به مشکلات آبی و ساحلی میان کشورها تصریح کرد این وزارتخانه به صراحت اعلام کرده است جریان آب رودخانه های دجله و فرات کاهش بسیار چشم گیری داشته است بطوری که میزان آب این دو رودخانه به یک چهارم آنچه در دهه 1980 بود رسیده است.

شلاکه خاطر نشان کرد عوامل اقتصادی و اجتماعی دیگری هم مانند تمایل نداشتن کشاورزان عراقی به کار کشاورزی به خاطر سودآور نبودن آن وجود دارد و در ابعاد اجتماعی نیز بسیاری از کشاورزان تمایلی به کشت جایگزین برای محصولات ندارند و به عنوان نمونه کشاورزان اصرار به شالیکاری دارند که این امر مستلزم غرقابی کردن زمین ها است و در نهایت به شوره زار شدن بسیار از آنها می انجامد.

این مقام محیط زیست نجف اشرف در ادامه گفت: در خصوص کاهش اراضی کشاورزی نجف اشرف دو مساله وجود دارد. مساله نخست به خشک شدن اراضی کشاورزی بین المناذره و دریای نجف مربوط است که اینها پیشتر جزو واحه ها و مناطق سرسبز کشاورزی بودند اما اکنون به سبب کاهش ورود آب ومنابع آبی در این مناطق به زمین های بایر تبدیل شده اند. اما مورد دوم تخریب باغ ها به علت گسترش بی رویه جمعیت است که این پدیده بیشتر در نزدیکی شهرهای نجف و کوفه مشاهده می شود.

وی در ادامه خواستار تامین هزینه های اجرای پروژه های زیست محیطی و بیابان زدایی از جمله پروژه کمربند سبز در شمال و مرکز استان نجف شد و ابراز امیدواری کرد مسیر قدیمی حج زمینی که عراق را به عربستان سعودی متصل می کند، احیا شود  چرا که این امر می تواند به بیابان زدایی در دو طرف این جاده کمک کند.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا