خبر اولسیاسی

«العربی الجدید» خبر داد:
ابلاغ رسمی پیشنهاد فرانسه برای پایان تنش در مرزهای جنوبی لبنان

لبنان امروز پنجشنبه پیشنهاد فرانسه را در نسخه رسمی مکتوب خود در خصوص راه حل دیپلماتیک سیاسی برای پایان دادن به تنش ها در مرز جنوبی با فلسطین اشغالی دریافت کرد.

میدل ایست نیوز: لبنان امروز پنجشنبه پیشنهاد فرانسه را در نسخه رسمی مکتوب خود در خصوص راه حل دیپلماتیک سیاسی برای پایان دادن به تنش ها در مرز جنوبی با فلسطین اشغالی دریافت کرد. این در حالی است که حزب الله هنوز هرگونه مسیر مذاکره را قبل از توقف تجاوزات اسرائیل به غزه رد می کند.

یک منبع در سفارت فرانسه در بیروت به «العربی الجدید» گفت: «هروه ماگرو سفیر فرانسه در بیروت پیشنهاد مکتوب رسمی فرانسه درباره راه حل دیپلماتیک سیاسی برای پایان دادن به تنش ها در جبهه جنوبی را به نجیب میقاتی، نخست وزیر موقت لبنان تحویل داد؛ با تاکید بر اینکه این اولین نسخه رسمی مکتوب است که لبنان از فرانسه دریافت می کند.»

این منبع که نخواست نامش فاش شود، افزود: «فرانسه با همکاری شرکای خود برای کاهش تنش در مرز میان حزب‌الله و رژیم صهیونیستی به‌شدت تلاش می‌کند. این کشور رسماً با دولت مذاکره می‌کند و با مقامات لبنانی در این زمینه ارتباط برقرار می‌کند. منتظر پاسخ رسمی به پیشنهادات پس از مطالعه از طرف لبنانی است.»

این منبع در خصوص رد پیشنهاد فرانسه از سوی حزب‌الله به دلیل اینکه «نماینده دیدگاه اسرائیل» است، گفت: «ما با همه طرف‌ها در لبنان در ارتباط هستیم و تلاش‌هایمان برای جلوگیری از تبدیل وضعیت به سمت جنگ در تمام سرزمین‌های لبنان ادامه دارد .»

بر اساس این اطلاعات، پیشنهاد فرانسه با برخی تعدیلات همراه شده که در آنها ملاحظات لبنان در نظر گرفته شده است.

در روزهای اخیر، برخی مفاد پیشنهاد فرانسه از جمله آنچه رویترز گزارش کرده بود به بیرون درز پیدا کرد و محافل دیپلماتیک فرانسه آن را به شبکه العربی الجدید رساندند که حول محور آتش بس و آتش بس میان حزب الله و ارتش اشغالگر اسرائیل در تاریخ 2017 می چرخد.

پیشنهاد فرانسه از جنگجویان، از جمله یگان ویژه حزب‌الله، می‌خواهد تا 10 کیلومتر از مرز عقب‌نشینی کنند، علاوه بر این، 15 هزار سرباز ارتش لبنان در منطقه مرزی، جنوب لبنان مستقر شوند، و خاطرنشان کرد که تلاش‌های خارجی برای حمایت از ارتش آغاز شد.

از جمله پیشنهادها این است که گروه‌های مسلح لبنان تمام ساختمان‌ها و تأسیسات نزدیک مرز را تخریب کنند و نیروهای رزمی از جمله جنگنده‌های نیروهای رضوان و همچنین قابلیت‌های نظامی مانند سامانه‌های ضد تانک را تا فاصله حداقل 10 کیلومتری مرز جنوبی خارج کنند.

یک منبع پارلمانی در حزب الله به «العربی الجدید» گفت: موضع حزب الله در خصوص عدم بحث درباره هیچ پیشنهادی قبل از توقف تجاوز اسرائیل به غزه مشخص است و حزب الله هیچ شرط اسرائیل را نمی پذیرد.

این منبع که خواست نامش ذکر نشود، با اشاره به اینکه “مرزهای زمینی مشخص شده است و دشمن از طریق دریا، هوا و زمین به حاکمیت لبنان حمله می کند و سرزمین های لبنان را اشغال کرده و باید از آنها عقب نشینی کند” گفت که “هیچ کس نمی تواند جنوبی ها را از خانه ها و زمین های خود در روستاها بیرون کند.”

نخست وزیر لبنان نیز به نوبه خود گفت که میقاتی امروز با ماگرو دیدار کرد و با وی در مورد وضعیت جنوب لبنان و منطقه و روابط دوجانبه لبنان و فرانسه گفتگو کرد.

لبنان نیز به نوبه خود از بررسی هرگونه پیشنهادی قبل از توقف تجاوز اسرائیل به غزه امتناع می ورزد و آمادگی خود را برای مذاکره تحت نظارت بین المللی برای پایبندی به قطعنامه بین المللی 1701 و خروج رژیم صهیونیستی از تمام اراضی لبنان ابراز می کند.

به موازات اقدام فرانسه، تلاش‌هایی از سوی آموس هوکشتاین میانجی امریکایی در همین چارچوب برای یافتن راه‌حل آتش‌بس در جبهه جنوبی و بازگرداندن شهرک‌نشینان اسرائیلی به شهرک‌های خود انجام شد. محافل رسمی لبنان تاکید کرده اند که هوکشتاین به لبنان باز نخواهد گشت مگر اینکه تحولات مثبتی را در این پرونده شاهد باشد.

مرز لبنان با فلسطین اشغالی از 8 اکتبر گذشته شاهد درگیری حزب الله و ارتش اشغالگر اسرائیل در پی عملیات طوفان الاقصی بود که در نتیجه آن بیش از 200 نفر شهید شدند که اکثریت آنها از حزب الله بودند. علاوه بر آوارگی بیش از 90 هزار نفر ویرانی عظیم در سطح روستاها، شهرهای مرزی و زمین های کشاورزی مشاهده شده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا