سیاسی

شکست میانجیگری ها میان «محمود عباس» و «محمد بن سلمان»؛ اقدامات عربستان علیه فلسطین ادامه دارد

منابع آگاه از شکست وساطت های چند مقام عربی و حتی عربستانی برای کاهش تنش میان عربستان و فلسطین خبر داده اند.

میدل ایست نیوز: بحران در روابط تشکیلات خودگردان فلسطین با عربستان سعودی از دو ماه پیش که عربستان تصمیم به تنبیه رام الله گرفت ادامه دارد.

دو ماه پیش فایل های صوتی از مقامات فلسطینی منتشر شد که در آن «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان به حمایت از «معامله قرن» متهم شده بود. همزمان برخی فلسطینیان در تظاهراتی علیه معامله قرن در غزه تصاویر محمد بن سلمان را آتش زدند.

فلسطین چند بار تأکید کرده که هیچ مشکلی در روابطش با عربستان وجود ندارد. آخرین مورد آن نیز اوایل ماه جاری میلادی بود. با وجود این، منابع آگاه تأکید می کنند که اقدامات تنبیهی عربستان علیه فلسطین ادامه دارد.

این منابع گفته اند که عربستان در سه ماه گذشته فقط 21 میلیون دلار به فلسطین کمک کرده است، در حالی که پیش تر اعلام کرده بود که 60 میلیون دلار برای تقویت بودجه تشکیلات خودگردان اختصاص داده است. به گفته این منابع، این وضعیت باعث ناراحتی شدید مقامات دولت فلسطین در رام الله از اقدام عربستان شده است.

به گفته این منابع چند مقام عرب در پی وساطت برآمده و کوشیده اند که محمد بن سلمان را متقاعد کنند که روابط خود را با رام الله تقویت کند، به خصوص که حماس و جهاد اسلامی روابط گرم خود با ایران را بیش از پیش تقویت کرده اند. این منابع افزوده اند که این وساطت ها بی نتیجه مانده به خصوص که ولیعهد عربستان خواستار حضور مستقیم محمود عباس در مذاکرات با دولت امریکا درباره طرح «صلح» شده است تا بتواند طرح عربستان برای تشکیل پیمان عربی ـ اسرائیلی علیه ایران را پیش ببرد.

از آن سو، تشکیلات خودگردان با ابراز مواضعی در تمجید از عربستان کوشیده که رضایت مقامات عربستانی را جلب کند. براساس گزارش های مطبوعاتی، رام الله از چند ماه پبس از ریاض خواسته که اجازه سفر هیئتی فلسطینی را بدهد تا در این باره مذاکره کنند اما عربستان تاکنون با این درخواست هم موافقت نکرده است.

به گفته منابع آگاه حتی تلاش هایی در خود عربستان برای حل موضوع در جریان است که هنوز به نتیجه نرسیده است.

یک نظرسنجی فلسطینی نشان می دهد که 80 درصد مردم فلسطین معتقدند که عربستان برای عادی سازی روابط با اسرائیل گام برمی دارد. در حج امسال نیز گزارش هایی از بدرفتاری با حاجیان فلسطینی به خصوص از نوار غزه مطرح شد. ازجمله بلا تکلیف گذاشتن آنها در مرز اردن و عربستان برای چند ساعت بدون آوردن دلیل مشخص.

در تازه ترین اقدام عربستان، شبکه «العربیه» اخیرا با «فادی السلامین» از سران سابق فتح که از آن جدا شده و از متحدان «محمد دحلان» است مصاحبه کرد. او در این مصاحبه دولت محمود عباس را به فساد و سوءمدیریت متهم کرد. تشکیلات خودگردان فلسطین این مصاحبه را محکوم کرد و السلامین را فردی مشکوک دانست و شبکه العربیه را به تلاش برای بدنام کردن سران فلسطین دربرابر توطئه معامله قرن متهم کرد و خواستار عذرخواهی العربی «بابت این اشتباه غیر اخلاقی» شد.

منبع
الاخبار

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا