اجتماعی

اعلام آمار رسمی خودکشی در عراق

وزارت بهداشت عراق با انتشار گزارشی درباره میزان خودکشی در این کشور و معرفی دلایل آن تاکید کرد میزان خودکشی در عراق همچنان کمتر از نرخ جهانی است.

میدل ایست نیوز: وزارت بهداشت عراق اعلام کرد خودکشی یک پدیده جهانی است که سالانه باعث مرگ 800 هزار نفر یعنی هر چهل ثانیه یک نفر می شود و چهارمین علت مرگ و میر در جهان در میان افراد 10 تا 29 سال به شمار می آید.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق، سیف البدر، سخنگوی رسمی وزارت بهداشت اعلام کرد: آمار خودکشی ها توسط شورای عالی قضایی عراق به عنوان مرجع مسئول و مجاز اعلام شده و البته این آمار و ارقام به استثنای اقلیم کردستان است و  بر اساس آن، میزان خودکشی در عراق در سال 2017،  178  مورد، در سال 2018،  306 مورد، در سال 2019، 316 مورد و در سال 2020 هم 233 مورد بوده است.

البدر تصریح کرد: آمارهای رسمی حاکی از افزایش آشکار خودکشی در سال 2021 در نتیجه ظهور همه‌گیری کرونا است، به طوری که در این سال شمار افرادی که دست به خودکشی زدند 364 نفر بوده اند اما این رقم در سال 2022، به 511 مورد خودکشی افزایش یافت که در  مقایسه با آمارهای سال‌های 2017 و 2022 افزایش چشمگیری داشته است.

وی خاطرنشان کرد: آمارهای رسمی نشان می‌دهد رایج‌ترین روش‌های مورد استفاده در موارد اقدام به خودکشی، حلق آویز کردن، سوزاندن و  شلیک با گلوله و سایر روش‌ها است و اغلب موارد نیز به دلایل روانی بوده که آمار آن بین 45 تا 50 درصد است و پس از آن دلایل اجتماعی، خانوادگی و اقتصادی و اعتیاد به مواد مخدر قرار دارند.

طبق آمارهای وزارت بهداشت عراق، در سال 2022 ، 1028 مورد اقدام به خودکشی ناموفق صورت گرفته که اکثریت آنها زن بوده اند ضمن آنکه بیست درصد این افراد گروه سنی زیر 18 سال بوده اند و آمار مربوط به دلایل اقدام به خودکشی نیز به ترتیب دلایل روانی 43 درصد، دلایل خانوادگی 35 درصد، دلایل اقتصادی  15 درصد و دلایل دیگر به میزان 8 درصد بوده است.

وی با اشاره به پایین بودن میزان خودکشی در خاورمیانه به خاطر آنکه خاستگاه ادیان است؛ خاطرنشان کرد: علیرغم اینکه آمارها بیانگر افزایش آشکار موارد رفتارهای خودکشی و وجود ضعف آشکار در ثبت و ضبط موارد خودکشی است اما نرخ خودکشی در عراق همچنان کمتر از نرخ جهانی است و دلیل این امر عوامل مرتبط با هنجارهای فرهنگی و مذهبی اجتماعی و برچسب و  انگ اجتماعی خودکشی است.

منبع
خبرگزاری رسمی عراق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا