اقتصادی

دارایی پنج بانک عراقی از مرز هزار میلیارد دینار گذشت

حجم سپرده های پنج بانک عراقی در سال 2023  از مرز یک هزار میلیارد دینار فراتر رفت و دو بانک «التنمیه» و بانک «الاهل» عراق نیز توانستند رکورد دو هزار میلیارد دینار را ثبت کنند.

میدل ایست نیوز: بر اساس گزارش های مالی منتشر شده درباره عملکرد بانک ها، پنج بانک التنمیه، بانک الاهلی عراق، بانک بغداد، بانک «العراقی الاسلامی» و بانک «الجنوب اسلامی» توانستند از مرز دو هزار میلیارد دینار سپرده عبور کنند.

به گزارش رووداو، سپرده های این پنج بانک در مقایسه با سال 2022 با رشدی 11.3 درصدی به 9.25 هزار میلیارد دینار عراقی رسید. در همین حال میزان سپرده های بانک الجنوب الاسلامی به بیش از 147 درصد رسید و پس از آن نیز بانک الاهلی عراق با  رشد 90 درصدی ارزش سپرده های خود در رتبه بعدی قرار گرفت.

این منبع نوشت رشد قابل ملاحظه سپرده گذاری ها نشان از افزایش اعتماد عمومی به بانک های خصوصی عراق و توانایی بخش خصوصی برای تصاحب بخشی از حجم نقدیندگی خارج از سیستم بانکی است ضمن آنکه باید توجه داشت حجم سپرده های پنج بانک عراقی که در بالا ذکر شد در سال 2019 معادل 1.8 هزار میلیارد دینار بود اما اکنون میزان سپرده های آنان بیش از 9.25 هزار میلیارد دینار است.

پیش بینی می شود این پنج بانک عراقی علاوه بر رقابت در میان خود،  بتوانند در نتیجه جلب اعتمادها و افتتاح شعب در استان های مختلف، بر بازار داخلی تسلط یابند و توانایی جذب سپرده ها چه خارج از سیستم بانکی و چه سپرده های بخش دولتی را داشته باشند.

گفتنی است ارزش کل سپرده های بانکی نزد بانک های خصوصی و دولتی عراق در سال 2023 به بیش از 133 هزار میلیارد دینار رسید و این پنج بانک توانستند 7 درصد از کل سپرده ها را با بیشترین ارزش از آن خود کنند.

منبع
رووداو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا