سیاسی

بیانیه مشترک ششمین دور از گفت‌وگوهای راهبردی قطر و امریکا

امریکا و قطر بیانیه مشترکی به مناسبت ششمین دور گفت‌وگوهای راهبردی میان دو کشور در واشنگتن صادر و بر تقویت روابط و همکاری امنیتی تاکید کردند.

میدل ایست نیوز: در این نشست که شیخ محمد بن عبدالرحمن بن جاسم آل ثانی، نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر و آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا ریاست آن را در شهر واشنگتن دی سی بر عهده داشتند؛ بر وسعت و عمق روابط بیش از 50 ساله بین دو کشور و انواع همکاری‌ها در حوزه‌های مختلف از اقتصادی و امنیتی گرفته تا فناوری‌های نوظهور و تقویت روابط بین جوامع بین دو کشور تاکید شد.

به گزارش خبرگزاری قطر، دوحه و واشنگتن، در این نشست راهبردی، چندین دستاورد جدید از جمله اصلاح توافقنامه همکاری‌های  دفاعی دوجانبه، یادداشت همکاری در خصوص مبادله داده های بیومتریک برای تقویت همکاری‌ها و اجرای قانون مبارزه با تروریسم و امضای چند ​​یادداشت تفاهم را اعلام کردند.

در این نشست همچنین دو طرف در خصوص انتقال تجربیات میزبانی قطر در بازی‌های جام جهانی به امریکا که قرار است در سال 2026 به طور مشترک با کانادا و مکزیک  میزبان این رویداد باشند؛ بحث و تبادل نظر به عمل آمد.

در این نشست راهبردی دو طرف همچنین، همکاری‌ها در خصوص اولویت‌های کلیدی شامل ونزوئلا، غزه، افغانستان، کمک‌های بشردوستانه و توسعه جهانی، شاخ آفریقا، یمن و اوکراین را بررسی کردند .

آنتونی بلینکن در این نشست از رهبری مستمر قطر در منطقه، از جمله تلاش‌های میانجی‌گری مهم برای تسهیل ارسال  کمک‌های بشردوستانه برای غیرنظامیان در نوار غزه و تضمین آزادی اسرا، از جمله شهروندان امریکایی، در دست حماس عمیقا تقدیر کرد.

محور این نشست بر همکاری های اقتصادی، تجاری و سرمایه گذاری، مشارکت در زمینه‌های مبارزه با تروریسم، امنیت و اجرای قانون، همکاری های دفاعی از جمله تقویت پایگاه هوایی العدید قطر و همکاری آموزشی و فرهنگی متمرکز بود.

منبع
خبرگزاری قطر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا