سرخط خبرها

«عبدالفتاح السیسی» از نشست گروه 7 دست خالی برگشت

در مذاکرات دوجانبه «السیسی» با سران برخی کشورهای اروپایی از وضعیت حقوق بشر و نهادهای مدنی در مصر انتقاد شده است.

میدل ایست نیوز: «عبدالفتاح السیسی»، رئیس جمهور مصر، با حضور در نشست سران گروه هفت در فرانسه کوشید که به برخی اهداف سیاسی و اقتصادی حکومت خود ازجمله جلب حمایت از سیاست مصر در لیبی و تقویت گروه «خلیفه حفتر» و نیز کمک مالی ازجانب اتحادیه اروپا و همچنین برخی جزئیات مربوط به طرح امریکا برای حل مناقشه فلسطین و اسرائیل دست یابد.

در بیانیه رسمی دفتر رئیس جمهور مصر تأکید شده که السیسی در دیدار با ترامپ «بر حمایت مصر از همه تلاش های صادقانه برای حل فراگیر و عادلانه مسئله فلسطین بر اساس قطع نامه های بین المللی و گشایش افق های تازه ای که به نفع همه ملت های منطقه است» تأکید کرده است.

تعبیر «گشایش افق های تازه ای که به نفع همه ملت های منطقه است» پیش تر در بیانیه رسمی دفتر رئیس جمهور مصر پس از دیدار وی با «جارد کوشنر» هم آمده بود و این دقیقا آن چیزی است که امریکا هرجا سخن از «معامله قرن» باشد از آن دم می زند.

منابع دیپلماتیک مصری خبر داده اند که درمورد لیبی هم با اینکه ترامپ شخصا به حمایت از افسر شورشی در لیبی علاقه مند است اما ترجیح می دهد از همه کارت های خود در صحنه سیاسی لیبی استفاده نکند و جز در موارد ضروری وارد این موضوع نشود و برای همین وعده روشنی به السیسی در این باره نداده و مذاکراتشان پیشرفت خاصی نداشته است.

به گفته این منابع السیسی پیشنهاد برگزاری کنفرانسی در قاهره با حضور سران افریقا را مطرح کرده که موضوع اصلی آن لیبی باشد، اما ترامپ در پاسخ فقط وعده داده که این پیشنهاد را بررسی کند.

این منابع افزوده اند که فرانسه و آلمان نیز در دیدارهای خود با السیسی بر موضع ثابت خود در حمایت از دولت قانونی لیبی و مخالفت با فعالیت های خلیفه حفتر تأکید کرده اند.

گفته شده که دیدارهای السیسی با «آنگلا مرکل» صدر اعظم آلمان و «جوزپه کونته» نخست وزیر ایتالیا دیدارهایی نه چندان دوستانه بوده و در آن چند مسئله مهم ازجمله وضعیت حقوق بشر و نهادهای مدنی در مصر مطرح شده است.

همچنین در دیدارهای هیئت های اروپایی با هیئت مصری عملکرد ضعیف اتحادیه کشورهای آفریقایی که مصر ریاست دوره ای آن را برعهده دارد نیز مطرح شده است، به خصوص در پرونده سودان و گفته شده که مصر بیشتر به فعالیت های تبلیغاتی بسنده کرده است.

عبدالفتاح السیسی در مقام رئیس دوره ای اتحادیه کشورهایی افریقایی در نشست گروه هفت شرکت کرد و در حاشیه این نشست دیدارهایی جداگانه با رؤسای جمهور امریکا و فرانسه و صدراعظم آلمان و نخست وزیر ایتالیا داشت.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا