خبر اولسیاسی

جزئیات دستورکار سفر نخست وزیر عراق به واشنگتن

یک منبع مسئول در وزارت خارجه عراق، جزئیات دستور کار سفر نخست وزیر عراق به امریکا در هفته آینده را اعلام کرد.

میدل ایست نیوز: یک منبع مسئول در وزارت خارجه عراق، جزئیات برنامه سفر محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق به امریکا در هفته آینده را اعلام کرد.

به گزارش الفرات نیوز، این منبع گفت که این سفر در 15 آوریل به واشنگتن انجام می شود و شمار از فرماندهان نظامی و امنیتی عراق، السودانی را همراهی می کنند.

وی افزود که پرونده نیروهای امنیتی و ماموریت ائتلاف بین المللی و تحریم های امریکا بر موسسات مالی عراق، در راس پرونده هایی است که در جریان سفر السودانی بررسی خواهد شد.

منبع مذکور تصریح کرد که سفر السودانی به واشنگتن، تصویر همکاری جدید عراق و امریکا از جمله وضعیت بازنگری در حضور نظامی امریکا در عراق را ترسیم می کند.

وی تاکید کرد که برنامه دیدار جو بایدن، رئیس جمهور امریکا، و محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق شامل حمایت امریکا از نیروهای عراقی و در زمینه توسعه و بازسازی نیز خواهد بود.

در ماه گذشته، «کارین ژان پیر»، سخنگوی کاخ سفید با انتشار بیانیه ای اعلام کرد در 15 آوریل، رئیس‌جمهور جو بایدن از محمد شیاع السودانی، نخست‌وزیر عراق به منظور  هماهنگی بر سر اولویت های مشترک و تقویت شراکت دوجانبه قوی بین امریکا و عراق میزبانی خواهد کرد.

در این بیانیه آمده است، بایدن و السودانی در این دیدار بار دیگر بر پایبندی خود به  توافقنامه چارچوب استراتژیک و تعمیق نگرش مشترک در خصوص عراقی امن و دارای حاکمیت و شکوفا که به طور کامل در منطقه ادغام شود؛تاکید خواهند کرد.

دو طرف همچنین درباره موضوعات مختلفی از جمله تعهد مشترک به شکست دائم داعش و تازه ترین روند ماموریت نظامی بعد از قریب به ده سال از تشکیل ائتلاف جهانی موفق  در زمینه شکست داعش بحث و رایزنی خواهند کرد.

بر اساس این بیانیه، بایدن و السودانی همچنین درباره اصلاحات مالی جاری عراق برای ارتقای توسعه اقتصادی و پیشرفت به سمت استقلال انرژی و نوسازی عراق گفت وگو خواهند کرد.

پیش از این، حسین علاوی، مشاور محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق توضیح داد که در دیدار قریب الوقوع السودانی با جو بایدن، رئیس جمهور امریکا، جدول زمانبندی برای خروج نیروهای ائتلاف بین المللی از عراق مشخص خواهد شد.

علاوی گفت که شراکت استراتژیک بین دولت عراق و امریکا بر اساس چارچوب توافق استراتژیک که پارلمان طی سال های گذشته به آن رای داده ادامه دارد.

مشاور نخست وزیر عراق توضیح داد که السودانی سعی دارد این شراکت در حوزه های سیاسی، توسعه، انرژی، جوانان، آموزش و همچنین مقابله با تغییرات اقلیمی و شراکت دفاعی و هر چه برای پس از پیروزی بر داعش در حوزه فناوری، تامین مالی و شراکت در بخش بانکی نیاز است، باشد.

علاوی بیان کرد که در 5 ژانویه سال جاری، السودانی تصمیمی برای پایان ماموریت ائتلاف بین المللی اتخاذ کرد و پس از این تصمیم، کمیته نظامی عالی عراق و امریکا میان عراق و نمایندگان کشورهای عضو ائنلاف برای وضع یک جدول زمانبندی گفت وگو کردند و این گفت وگوها از سوی کمیته ادامه دارد و در حال ارزیابی خطر داعش و توانایی های نیروهای مسلح عراق است و در مقابل جدول زمانبندی بر این اساس و براساس دیدار نخست وزیر عراق و رئیس جمهور امریکا وضع خواهد شد.

منبع
الفرات نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا