خبر اولسیاسی

بیانیه مشترک عراق و امریکا درباره همکاری‌ در بخش‌های گوناگون سیاسی و امنیتی و اقتصادی

در پایان مذاکرات محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق با جو بایدن، رئیس جمهور امریکا، بیانیه مشترکی از جانب عراق و امریکا صادر شد که در آن به بخش های گوناگون همکاری دو کشور پرداخته شده است.

میدل ایست نیوز: در پایان مذاکرات محمد شیاع السودانی نخست‌وزیر عراق با جو بایدن، رئیس جمهور امریکا، بیانیه مشترکی از جانب عراق و امریکا صادر شد که در آن به بخش های گوناگون همکاری دو کشور پرداخته شده است.

در این بیانیه آمده که سران دو کشور بار دیگر بر پایبندی خود به شراکت راهبردی دائمی میان عراق و امریکا تأکید و دیدگاه‌هایشان درباره همکاری دوجانبه فراگیر به موجب توافق راهبردی امضاشده میان دو کشور در سال 2008 را در میان گذاشتند و بر اهمیت اقدام مشترک برای تقویت ثبات منطقه و احترام به حاکمیت ارضی و ثبات و امنیت عراق تأکید کردند.

نخست وزیر عراق و رئیس جمهور امریکا همچنین تأکید کردند که اقتصاد متنوع و رو به رشد و هم‌افزا با کشورهای منطقه و نظام اقتصادی جهان بنیان ثبات دائمی در منطقه و شکوفایی عراق را تشکیل می‌دهد و طرفین دیدگاه‌های خود را درباره راه‌های توسعه همکاری‌ها در بخش‌های سیاسی و اقتصادی و امنیتی به منظور تحقق اهداف مشترک از جمله تقویت عراق قدرتمند و باثبات که برای تقویت صلح و پیشرفت در سراسر منطقه تلاش کند مطرح کردند.

انرژی و محیط زیست

رئیس جمهور امریکا پیشرفت حاصل در خودکفایی عراق در بخش انرژی را شایسته تحسین دانست و السودانی و بایدن فرصت‌های پیش رو برای تحقق همکاری دوجانبه برای رسیدن به خودکفایی تا سال 2030 با همکاری شرکت‌های امریکایی را بررسی کردند و بایدن بر ادامه حمایت امریکا از تلاش‌های عراق برای نوسازی بخش انرژی و کاهش تصاعد گاز متان و بهبود خدمات درمان و تأمین پایدارتر برق و تکمیل اتصال عراق به شبکه برق کشورهای منطقه به خصوص اردن و شورای همکاری تأکید کرد.

آنان همچنین برنامه‌های آینده برای افزایش منابع مالی عراق و تضمین استفاده همه مردم عراق از ثروت‌های طبیعی کشورشان بر اساس قانون اساسی را بررسی کردند.

السودانی و بایدن همچنین بر اهمیت تضمین ارسال نفت عراق به بازارهای جهانی و بر تمایل خود به ازسرگیری فعالیت خط لوله عراق و ترکیه تأکید کردند.

همکاری سیاسی و هم‌افزایی منطقه‌ای

رئیس جمهور امریکا بر حمایت از عراق در تقویت روابط خود با جامعه جهانی و کشورهای منطقه به منظور تضمین امنیت و ثبات و رفاه ملت‌ها تأکید کرد و به ادامه حمایت امریکا از تحقق هم‌افزایی اقتصادی بیشتر میان عراق و کشورهای منطقه متعهد شد.

السودانی و بایدن همچنین درباره وضعیت اقلیم کردستان عراق به عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از رفاه  وثبات فراگیر در عراق اتفاق نظر داشتند و در این راستا رئیس جمهور امریکا از تلاش نخست‌وزیر عراق و حکومت ایالتی کردستان برای رسیدن به راه حل همه مسائل بلاتکلیف از جمله اقدامات جاری برای پرداخت حقوق کارکنان اقلیم کردستان عراق قدردانی و ر حمایت امریکا از تثبیت دموکراسی در عراق از جمله برگزاری انتخابات آزاد و شفاف در اقلیم کردستان تأکید کرد.

اصلاحات مالی

سران عراق و امریکا همچنین تلاش‌های عراق برای اصلاح بخش مالی و بانکی عراق را بررسی کردند، که به اتصال کشور به اقتصاد جهانی و افزایش بازرگانی کمک می‌کند و موجب حفاظت از ملت عراق در برابر آثار زیانبار فساد و پول‌شویی می‌شود، و آنچه در سال‌های 2023 و 2024 در این باره به دست آمده از ججمله گسترش روابط بانک‌های عراق با نهادهای مالی جهانی و طرفین بر اهمیت این اقدامات برای بهبود فضای سرمایه‌گذاری و جذب سرمایه خارجی و تحقق رشد اقتصادی تأکید کردند.

عراق و امریکا همچنین بر تقویت همکاری برای تحقق بالاترین میزان شفافیت مالی و همکاری در مبارزه با پول‌شویی و تأمین مالی تروریسم و فساد و فعالیت‌های مشمول تحریم‌ها که سلامت نظام مالی دو کشور را تحت تأثیر قرار می‌دهد و نیز بر حمایت از بانک مرکزی عراق در تکمیل سامانه حواله‌های ارزی تا پایان سال 2024  با همکاری مشترک بانک‌های دارای مجوز در عراق و بانک‌های جهانی تأکید کردند.

شکست دائمی داعش

جو بایدن و محمد شیاع السودانی در ادامه پایبندی به ثبات و امنیت عراق را بررسی کردند و اتفاق نظر داشتند که نیروهای امنیتی عراق باید به سطحی از توانایی برسند که ناتوانی داعش در بازسازی تشکیلاتش را تضمین کنند و بایدن تأکید کرد که رسیدن به عراق مقتدر و توانمند در دفاع از خود اهمیت بسیاری در تحقق ثبات منطقه‌ای و تقویت توان نیروهای امنیتی کشور در سراسر خاک عراق دارد.

آنان موفقیت‌های ائتلاف بین‌المللی در عراق و سوریه بعد از یک دهه فعالیت را بررسی و بر نقش سرنوشت‌ساز نیروهای امنیتی عراق و از جمله اقلیم کردستان عراق در شکست دادن داعش تأکید کردند و رئیس جمهور امریکا از فداکاری نیروهای نظامی عراق و امریکا و دیگر کشورهای دوست در جنگ تاریخی با داعش قدردانی کرد و یاد غیر نظامیان قربانی جنایات داعش از جمله کشتار اسپایکر و هیت و کوه سنجار را گرامی داشت.

السودانی نیز تلاش ملی لازم برای شکست داعش و تلاش‌های دولتش برای ادامه روند بازسازی عراق و بازیابی جایگاه خود به عنوان عامل ثبات و رشد در خاورمیانه بزرگ را توضیح داد.

بایدن هم تأکید کرد که شکست دائمی داعش عاملی مهم در تضمین امنیت و ثبات عراق و منطقه و جهان خواهد بود و به تحقق آمال ملت عراق در پیشرفت و توسعه اقتصادی و جذب سرمایه خارجی و بر عهده گرفتن نقش پیشگام در منطقه کمک خواهد کرد.

همکاری امنیتی دائمی دوجانبه

نخست وزیر عراق و رئیس جمهور امریکا همچنین روند طبیعی فعالیت ائتلاف بین‌المللی در چارچوب پیشرفت حاصل در یک دهه گذشته را بررسی کردند و بر پایبندی خود به نتایج فعالیت کمیته عالی نظامی دو کشور و گروه‌های مشترکی که مسئول ارزیابی تهدید داعش و نیازهای عملیاتی و تقویت نیروهای امنیتی عراق هستند تأکید کردند.

آنان همچنین تأکید کردند که برای تعیین زمان و نحوه پایان مأموریت نیروهای ائتلاف بین‌المللی در عراق و انتقال منظم به شراکت امنیتی دوجانبه دائمی بر اساس قانون اساسی عراق و توافق راهبردی دو کشور، همه این عوامل را در نظر خواهند گرفت.

رئیس جمهور امریکا و نخست‌وزیر عراق همچنین بر عزم خود برای برگزاری نشست گفت‌وگو درباره همکاری امنیتی دوجانبه در سال جاری برای بررسی آینده شراکت امنیتی دوجانبه تأکید کردند.

شراکت راهبردی و دائمی

بایدن و السودانی بر پایبندی مشترک خود به شراکت دوجانبه در راستای منافع دو کشور تأکید و در این باره تصویب کردند که همکاری‌ها در همه بخش‌های مورد بحث در این دیدار و در نشست‌های کمیته‌های عالی هماهنگی دوجانبه که به ریاست وزیر خارجه امریکا و وزیر برنامه‌ریزی عراق برگزار می‌شود ادامه یابد.

آنان بر عزم خود برای ادامه مشورت درباره دیدگاهی مشترک در خصوص شراکت فراگیر و ثمربخش برای تحقق اهداف مشترک تأکید کردند.

 

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا