اجتماعی

وزارت فرهنگ و آثار باستانی عراق، هزاران قطعه باستانی را تحویل گرفت

وزارت فرهنگ، گردشگری و آثار باستانی عراق با تاکید بر لزوم اصلاح قانون آثار باستانی، از تحویل گرفتن هزاران اثر باستانی در داخل و خارج کشور خبر داد.

میدل ایست نیوز: «ازهار بهاء صبری» رئیس بخش دریافت آثار باستانی در اداره کل آثار باستانی و میراث فرهنگی وزارت فرهنگ گردشگری و آثار باستانی عراق اعلام کرد؛ این سازمان طی سال گذشته ۳۹ اثر باستانی شماره گذاری شده را از داخل کشور به موزه‌ها بازگردانده است.

به گزارش الصباح ، وی تصریح کرد: قطعات و آثار باستانی دریافتی از خارج کشور شامل ۱۰ قطعه به همراه ۵۰ جعبه از انگلستان است و هر کدام از این جعبه‌ها حاوی قطعاتی است که اطلاعات دقیقی درباره آن‌ها وجود ندارد و افزون بر این موارد بیش از ۱۵ هزار قطعه و بیش از ۱۰ هزار سکه نیز توسط وزارت فرهنگ و گردشگری دریافت شده است.

این مقام وزارت فرهنگ عراق تصریح کرد: موزه ملی همچنین ۴۹۹ اثر باستانی را از کاوشگران انگلیسی که در استان ذی قار فعالیت می‌کرده و این آثار را از مکانی موسوم به «تل کرسو» کشف کرده‌اند؛ دریافت کرده است که از جمله این آثار می‌توان به ۴۶۵ مجسمه گلی که قدمت آن‌ها به تمدن دوره اکدی و دوران اور باستان بازمی‌گردد، اشاره کرد.

در همین حال تعدادی  مهر‌های استوانه‌ای شکل، ظروف سفالی، جواهرات، گردنبند‌ها، و دیگر اشیاء باستانی نیز در میان اشیاء کشف شده به چشم می‌خورد.

بهاء صبری خاطر نشان کرد: در حال حاضر ۱۴۵ محوطه باستانی جدید و شماری قطعه باستانی مهم از جمله یک نسخه مینیاتوری از مجسمه بانوی ورکا (یا أوروک یا همان مجسمه مشهور به مونالیزای سومری) کشف شده است که دومین نسخه در شهر باستانی نیپور در استان دیوانیه به شمار می‌آید.

این مقام عراقی در ادامه به خطرات پیش روی حفظ و نگهداری آثار باستانی عراق از جمله نبود نیروی متخصص و کادر هنری، کمبود بودجه اشاره و تاکید کرد دریافت آثار باستانی از شهروندان یا مقامات امنیتی از طریق ضبط کردن این آثار یا از طریق گمرک و با هماهنگی وزارتخانه‌های کشور یا امور خارجه صورت می‌گیرد ضمن آنکه برای آثار باستانی دریافتی، یک بایگانی درست شده است.

منبع
الصباح

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا