خبر اولسیاسی

کاخ سفید:
مذاکرات آتش‌بس در غزه به بن‌بست رسیده است

سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا از ناموفق ماندن مذاکرات آتش‌بس در قاهره ابراز تاسف کرد و گفت «دیدارها فعلا به پایان رسیده و مذاکرات دچار بن‌بست شده است».

میدل ایست نیوز: جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی امریکا از ناموفق ماندن مذاکرات آتش‌بس در قاهره ابراز تاسف کرد و گفت «دیدارها فعلا به پایان رسیده و مذاکرات دچار بن‌بست شده است».

به گزارش «الجزیره» کربی با این حال ا​ظ​هار امیدواری کرد «هنوز توافق ممکن است» و تلاش می‌شود تا دو طرف متقاعد شوند مذاکرات را ادامه دهند.

کربی همچنین گفت که عملیات اخیر اسرائیل در نزدیکی گذرگاه مرزی غزه و مصر در رفح برای تصرف گذرگاه مرزی انجام گرفته است. او از رژیم صهیونیستی خواست گذرگاه مرزی را به روی کمک‌های بشردوستانه باز کنند.

هم‌زمان با این سخنان کربی “وال‌استریت ژورنال” به نقل از مقامات مصری گزارش داد که مذاکره‌کنندگان قصد دارند مذاکرات را در اوایل هفته آینده در قاهره یا دوحه پایتخت قطر از سر بگیرند.

از سوی دیگر، پایگاه خبری «اکسیوس» به نقل از منابع مطلع خبر داد که کابینه جنگی رژیم صهیونیستی در جلسه خود با گسترش دامنه عملیات در رفح موافقت کرده است.

این پایگاه افزود که چنین اقدامی ممکن است از جانب امریکا عبور از «خط قرمز» دانسته شود.

بر اساس این گزارش، کابینه جنگی رژیم صهیونیستی همزمان به هیئت مذاکره‌کننده خود اجازه ادامه تلاش برای رسیدن به توافق درباره مبادله اسیران را داده است.

کانال 12 رژیم صهیونیستی نیز تأکید کرد که برآوردها در اسرائیل نشان می‌دهد که عملیات در رفح حدود 2 ماه به طول خواهد انجامید و افزود که این عملیات در چند مرحله انجام می‌شود به نحوی که در هر لحظه در صورت توافق، بتوان آن را متوقف کرد.

در این راستا، جان کربی تأکید کرد که اگر اسرائیل عملیات گسترده زمینی را در رفح اجرا کند، امریکا ارسال «انواع خاصی» از سلاح به آن را متوقف خواهد کرد.

وی گفت: «نمی‌گوییم که اسرائیل حق تلاش برای نابود کردن حماس را ندارد، اما از عملیات بزرگ نظامی در رفح حمایت نمی‌کنیم».

رژیم صهیونیستی از شامگاه دوشنبه عملیات خود در بخش‌های شرقی رفح را آغاز کرد. این عملیات ساعاتی پس از آن آغاز شد که جنبش حماس موافقت خود با پیشنهاد میانجیگران برای آتش‌بس و مبادله اسیران را اعلام کرد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا