اقتصادیخبر اولسیاسی

انتقاد رشید از عدم رهاسازی حجم کافی آب از جانب کشورهای همسایه عراق

رئیس جمهور عراق با اشاره به عدم رهاسازی حجم کافی آب از جانب کشورهای همسایه گفت: ما باید با کشورهای همسایه به ویژه ترکیه و ایران توافق کنیم که سهم عادلانه رودخانه‌ها را اعطا کنند.

میدل ایست نیوز: عبداللطیف جمال رشید رئیس جمهور عراق، امروز یکشنبه (12 مه)، در کنفرانس بین‌المللی خشکسالی و تاثیر تغییرات اقلیمی بر اوضاع سیاسی، اقتصادی و جمعیتی در اربیل، شرکت کرد.

بر اساس بیانیه ریاست جمهوری عراق، رشید در این کنفرانس که با حضور نچیروان بارزانی رئیس اقلیم کردستان، مسرور بارزانی نخست وزیر اقلیم کردستان و قباد طالبانی معاون نخست وزیر اقلیم برگزار شد، تاکید کرد که تغییرات زیست محیطی، در حال حاضر یکی از مهم‌ترین مشکل‌هایی است که کشورها با آن مواجه هستند.

رئیس جمهور عراق تصریح کرد که این کنفرانس در حالی برگزار می‌شود که عراق شاهد تعییرات زیست محیطی زیادی است که بر اوضاع اقتصادی و دو بخش کشاورزی و منابع آبی در کشور، تاثیرگذار بوده است.

رشید گفت که همانطور که می‌دانید، تغییرات زیست محیطی، رشد جمعیت و آلودگی محیط زیست از بزرگترین مشکل‌های حال حاضر کشورهای جهان به شمار می‌آید که امنیت غذایی را نیز در معرض خطر قرار داده است.

وی در ادامه افزود که مشکل عراق، علاوه بر مشکل‌های خشکسالی و کاهش بارش باران در سال‌های اخیر، این است که کشورهای همسایه مقدار آب کافی برای عراق رها‌سازی نکردند.

رئیس جمهور عراق همچنین به مشارکت عراق در کنفراس‌ها و نشست‌های بین‌المللی در زمینه فعالیت‌های زیست محیطی و پیوستن به چند توافقنامه‌ بین‌المللی از جمله توافقنامه رامسر، کنوانسیون قانون استفاده از مسیرهای آبی بین‌المللی برای مقاصد غیر ناوبری در سال 1997 و کنوانسیون هلسینکی در سال 1992 اشاره کرد.

رشید در ادامه خاطرنشان کرد که ما باید برای بهبود محیط زیست و اجرای قطعنامه‌ها و ذخیره آب باران و برف با احداث سد‌ها در اقلیم کردستان و عراق تلاش کنیم.

رئیس جمهور عراق گفت که تغییرات اقلیمی به واسطه باران و برف تا کنون، تحت کنترل انسان قرار نگرفته اما باید از تمام آب‌ها استفاده و برای ذخیره آن اقدام کنیم. ما باید با کشورهای همسایه به ویژه ترکیه و ایران توافق کنیم که سهم عادلانه رودخانه‌ها را اعطا کنند.

منبع
دفتر ریاست جمهوری عراق

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا