خبر اولسیاسی

یدیعوت اخرونوت:
نتانیاهو هر تلاشی برای توافق بر سر مبادله زندانیان را خنثی می‌کند

روزنامه اسرائیلی «یدیعوت اخرونوت» به نقل از منابع آگاه خبر داد که نخست وزیر رژیم صهیونیستی می‌کوشد که از هرگونه توافق تبادل زندانیان با حماس جلوگیری کند.

میدل ایست نیوز: روزنامه اسرائیلی «یدیعوت اخرونوت» به نقل از منابع آگاه خبر داد که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، تلاش می‌کند تا از هرگونه توافق تبادل زندانیان با جنبش مقاومت اسلامی (حماس) جلوگیری کند.

به گزارش «الجزیره» این روزنامه روز دوشنبه در گزارشی به نقل از این منابع گزارش داد که تنها پیشنهادی که در حال حاضر برای مبادله در مورد آن صحبت می‌شود، یک توافق جامع برای بازگرداندن همه زندانیان است و اگر کابینه جنگی اسرائیل پیشنهادی برای مبادله زندانیان دریافت کند، نتانیاهو در اقلیت خواهد بود.

با توجه به تلاش‌های مجدد برای آغاز مذاکرات با حماس، دفتر نخست وزیر از بحث احتمالی بر اساس پیشنهادهای جدید به رهبری میانجی‌ها سخن گفته است، اما منابع مطلع از جزئیات می‌گویند تنها پیشنهاد روی میز «پیشنهاد معمول، یک توافق جامع برای بازگرداندن همه ربوده‌شدگان» است.

مقامات ارشد رژیم صهیونیستی شب گذشته نتانیاهو را متهم کردند که در حالی که کابینه نظامی می‌تواند در مورد مرحله اول توافق بحث کند، نخست‌وزیر تلاش می‌کند تا از رسیدن به آن نقطه جلوگیری کند.

یک مقام ارشد رژیم صهیونیستی گفت: «نتانیاهو به صراحت توافق را ناکام نمی‌گذارد، بلکه کارش را قبل از آنکه طرح به پختگی لازم برسد انجام می‌دهد، بدین ترتیب هر فرصتی در همان آغاز از دست می‌رود».

وی افزود که پیام‌های دفتر نتانیاهو در واقع برای اطمینان خانواده‌های زندانیان اسرائیلی در غزه است، اما هیچ چیز واقعی در پشت آن‌ها وجود ندارد چون نتانیاهو حاضر نیست که شرط‌های حماس را بررسی کند و در نتیجه هیچ توافقی را بررسی نمی‌کند.

این گزارش می‌افزاید که دفتر نتانیاهو به خود تیم مذاکره‌کننده نیز به شدت حمله کرد و گفت: «در حالی که نخست‌وزیر بارها به تیم مذاکره‌کننده مأموریت گسترده‌ای برای آزادی گروگان‌های ما داده است، یحیی سنوار همچنان خواستار پایان دادن به جنگ و خروج ارتش اسرائیل از نوار غزه است».

پس از چند هفته بن‌بست، کابینه جنگ رژیم صهیونیستی هفته گذشته تصمیم گرفت تا اختیارات تیم مذاکره‌کننده افزایش دهد. این تصمیم پس از آخرین دور مذاکرات در پاریس، که در آن میانجی‌ها موافقت کردند تا تلاش‌های خود را برای از سرگیری مذاکرات انجام دهند، گرفته شد.

«سی ان ان» شب به نقل از یک منبع مصری گزارش داد که مذاکرات سه‌شنبه آینده در قاهره از سر گرفته خواهد شد. «وال استریت ژورنال» پیش از این گزارش داده بود که مشخص نیست حماس با شرکت در مذاکرات موافقت خواهد کرد یا خیر و میانجی‌های عرب به این روزنامه گفتند که حماس دعوت شده است اما هنوز مشارکت خود در مذاکرات جدید را تایید نکرده است.

منبع
الجزیره

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا