خبر اولسیاسی

پیشنهاد رژیم صهیونیستی به مصر برای مدیریت گذرگاه رفح

برخی منابع در قاهره گزارش دادند که رژیم صهیونیستی به مصر پیشنهاد داد تا گذرگاه رفح را با مشارکت سازمان ملل و احزاب فلسطینی غیروابسته به حماس مدیریت کند.

میدل ایست نیوز: منابع «العربیه» در قاهره گزارش دادند که رژیم صهیونیستی به مصر پیشنهاد داد تا گذرگاه رفح را با مشارکت سازمان ملل متحد و احزاب فلسطینی غیروابسته به حماس مدیریت کند.

به گزارش العربیه، به گفته اين منابع، رژیم صهیونیستی پیشنهادی مشابه در این زمینه را به مصر نيز ارائه کرده است.

این منابع تاكيد كردند که هفته آینده یک هیئت امریکایی برای گفت‌وگو در مورد مدیریت گذرگاه رفح و بحران مرزی وارد قاهره می‌شود و در اين راستا واشنگتن به قاهره گفته از عدم حضور رژیم صهیونیستی در گذرگاه رفح حمايت می‌کند.

این در حالی است که وبسایت امریکایی «آکسیوس»، پنج‌شنبه به نقل از مقامات اسرائیلی و امریکایی گزارش داد که کاخ سفید در تلاش است هفته آینده یک نشست سه جانبه امریکایی، مصری و اسرائیلی در قاهره برگزار کند تا درباره بازگشایی گذرگاه رفح و تامین امنیت مرزها گفت‌ وگو کنند.

به گزارش آکسیوس، مقامات امریکایی گفتند که یکی از موضوعات محوری در این نشست سه جانبه، طرح چگونگی بازگشایی گذرگاه رفح بدون حضور نظامی رژیم صهیونیستی در سمت فلسطینی خواهد بود.

این پایگاه خبری به نقل از یک مقام امریکایی افزود: که جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده به عبدالفتاح السیسی همتای مصری خود اطلاع داد که «اگر عبور کامیون‌ها از گذرگاه رفح به غزه از سر گرفته نشود، واشنگتن به شکل علنی از قاهره انتقاد خواهد کرد.»

«آکسیوس» در ادامه گفت که یک هیئت امریکایی به رهبری یک مقام ارشد شورای امنیت ملی ظرف چند روز آینده راهی مصر خواهد شد.

پیشتر، دفتر ریاست جمهوری مصر، هفته گذشته اعلام کرد که السیسی و بایدن توافق کردند تا به‌طور موقت ارسال مقادیری کمک‌های بشردوستانه و سوخت برای تحویل به آژانس امدادرسان سازمان ملل متحد از طریق گذرگاه «کرم ابوسالم» انجام شود.

بنا به اعلام دفتر ریاست جمهوری مصر ارسال کمک‌های بشردوستانه از طریق گذرگاه «کرم ابوسالم» موقتی خواهد بود و تا تعریف «یک مکانیسم قانونی برای راه‌اندازی مجدد بخش فلسطینی گذرگاه مرزی رفح»، ادامه خواهد یافت.

مخالفت با کوچاندن اجباری

دفتر ریاست جمهوری در ادامه بیانیه خود افزود که رهبران مصر و امریکا مجدداً بر مخالفت خود با همه اقداماتی که برای کوچاندن اجباری فلسطینی‌ها صورت می‌گیرد، تاکید کردند.

همچنین اعلام شد که رهبران دو کشور، لزوم جلوگیری از گسترش دامنه جنگ و تحقق راه حل تشکیل دو کشوری مطابق با قطعنامه‌های مشروعیت بین‌المللی را مورد تاکید قرار دادند.

بایدن در بیانیه‌ای که جمعه توسط کاخ سفید منتشر شد، از تعهد السیسی برای اجازه دادن به جریان موقت کمک‌های بشردوستانه ارائه شده توسط سازمان ملل از مصر و از طریق گذرگاه «کرم ابوسالم» به منظور توزیع آن در سراسر غزه استقبال کرد.

به گفته کاخ سفید، روسای جمهوری دو کشور امریکا و مصر روز جمعه در مورد «ابتکارات جدید برای تضمین آزادی گروگان‌ها همراه با آتش‌بس فوری و پایدار در غزه» گفت‌وگو کردند و بر «تعهد خود برای همکاری برای ایجاد شرایط برای دستیابی به صلح دائم و پایدار در منطقه خاورمیانه» تاکید کردند.

وزارت بهداشت غزه روز پنج‌شنبه خواستار باز شدن همه گذرگاه‌ها به ویژه برای تسهیل تخلیه بیماران و مجروحان شد.

منبع
العربیه

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا