سیاسی

گذرگاه مرزی جدیدی بین ایران و عراق ایجاد می‌شود

استاندار آذربایجان‌غربی در ایران از ایجاد گذرگاه مرزی جدید بین ایران و عراق خبر داد.

میدل ایست نیوز: استاندار آذربایجان‌غربی در ایران از ایجاد گذرگاه مرزی جدید بین ایران و عراق در منطقه مرزی استان آذربایجان‌غربی و اقلیم کردستان عراق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، محمدصادق معتمدیان از توافق برای بازگشایی مرز جدید کلاشین – سیدکان خبر داده و اظهار کرد: در نشست استانداران استان‌های هم مرز با اقلیم کردستان عراق مقرر شد وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مسئولین اقلیم کردستان عراق با بغداد هماهنگی‌های لازم در راستای ایجاد مرز کلاشین – سیدکان و رسمی شدن مرز کیله سردشت انجام دهند.

وی همچنین با تاکید بر رفع مشکلات ترانزیتی از جمله حمل یکسره کالا و بار افزود: در این نشست با توجه به عضویت عراق در کنوانسیون بین‌المللی ترانزیتی ” TIR ” درخواست اجرایی شدن این معاهدات در مرزهای اقلیم کردستان عراق با ایران مطرح شد.

استاندار آذربایجان‌غربی به هماهنگی یرای ساماندهی مرزهای مشترک فی مابین نیز اشاره کرده و گفت: با توجه به توسعه و ارتقای زیرساخت‌های جاده‌ای منتهی به مرز تمرچین از جمله محمدیار به نقده، نقده به پیرانشهر و پیرانشهر به تمرچین، انتظار می‌رود تا اقلیم کردستان عراق نیز برای سرعت بخشی به توسعه مسیر ترانزیتی حاج عمران به اربیل اهتمام ورزد.

معتمدیان تصریح کرد: ضرورت همسان‌سازی داده‌ها و اطلاعات پلیس طرفین برای تسریع در ورود و خروج مسافران و نیز ارتقای همکاری‌های فی‌مابین در حوزه‌های خدمات بهداشتی و درمانی مورد توافق قرار گرفت.

وی در ادامه با اشاره به هماهنگی‌های انجام شده برای توسعه و ایجاد درهای واحد مرزی برای تسهیل در ترانزیت، صادرات و واردات و … عنوان کرد: در این راستا هیئت مشترکی از آذربایجان‌غربی و اقلیم کردستان عراق، مطالعات و بررسی‌های لازم جهت افزایش تعداد درهای واحد مرزی (از ۴ در موجود به ۱۰ در) را برای جانمایی و عملیاتی شدن این طرح انجام خواهند داد.

منبع
ایمنا

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا