سیاسی

تدابیر پیشگیرانه وزرای لبنانی برای مقابله با پیامدهای هر گونه جنگ احتمالی

وزرای لبنانی به موازات تلاش‌های دیپلماتیک طرف‌های مختلف برای مهار کردن بحران در مرزهای جنوبی این کشور با رژیم صهیونیستی، در حال آماده‌سازی یک طرح بهداشتی و اجتماعی برای مقابله با احتمالات جنگ هستند.

میدل ایست نیوز: تلاش‌های سیاسی و دیپلماتیک لبنان با هدف مهارکردن تشدید تنش ها در جبهه جنوب بین حزب‌الله و اسرائیل مانع برطرف شدن نگرانی‌ها در خصوص وقوع یک جنگ گسترده نشده است و از اینرو وزارتخانه‌های ذیربط لبنانی برای مقابله با پیامدها و خطر بروز جنگ بسیج شده اند.

به گزارش الشرق الاوسط، در همین ارتباط، فراس الأبیض، وزیر پیشبرد امور بهداشت عمومی در لبنان فاش کرد این وزارتخانه طرح اضطراری جنگ را راه اندازی کرد و آمادگی بهداشتی تیم های پزشکی خود را افزایش داده است ضمن آنکه وزارت امور اجتماعی نیز سناریوهایی را برای رویارویی و کاهش پیامدهای جنگ تدوین کرده و در نظر گرفته است.

فراس الابیض چند روز پیش نیز تصریح کرده بود، ما برای چهار ماه ذخایر دارویی داریم نقاط ضعف مربوط به منابع انرژی مانند سوخت، برق و اینترنت را نیز برطرف کرده‌ایم و کادر آموزشی را برای مقابله با شرایط جنگی آموزش داده ایم چرا که پیش بینی کرده ایم در صورت وقوع جنگ با صدها هزار نفر آواره در داخل مواجه شویم.

یک منبع در وزارت بهداشت لبنان نیز اعلام کرد، این طرح در چارچوب اقدام پیشگیرانه درخصوص جنگ است تا مانند سال 2006 غافلگیر نشویم. وزیر بهداشت به همراه مسئولان، نظارت بر طرح مذکور را که ماه ها پیش تهیه شده بود و دائماً در حال به روز رسانی است، عهده دار هستند و با نهادهای بین المللی نیز برای حمایت از این وزارتخانه رایزنی هایی داشته ایم که با پاسخ مثبت به این موضوع همراه بوده است.

وی تاکید کرد در نظر گرفتن طرح اضطراری نتیجه دریافت اطلاعاتی مبنی بر قطعی بودن جنگ نیست بلکه مسئولیت ایجاب می کند که وزارت بهداشت و دیگر وزارتخانه‌ها و ادارات رسمی برای هرگونه غافلگیری آماده باشند.

ویکتور حجار وزیر امور اجتماعی لبنان نیز با اشاره به حضور خود در خط مقدم تاکید کرد وزارت امور اجتماعی ابتکاراتی را آغاز کرده و سناریوهایی را برای رویارویی و کاهش پیامدهای جنگ در صورتی که خدای ناکرده رخ دهد، در نظر گرفته است و در این راه از تجربیات جنگ 2006 و تراژدی انفجار بندر بیروت بهره گرفته ایم. من سه روز است که در جنوب هستم تا با اوضاع هماهنگ باشم و امیدواریم اتفاقی نیفتد اما شرایط بسیار حساس است.

منبع
الشرق الاوسط

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا