اجتماعیسیاسی

مسیحیان نینوا نیازمند حمایت بیشتر دولت عراق

احساس امنیت بیشتر مردم و تلاش دولت عراق برای جلوگیری از ورود آسیب به مسیحیان امید بیشتری به وجود آورده است، اما مسیحیان نینوا همچنان نیازمند حمایت بیشتر دولت هستند.

میدل ایست نیوز: سایت واتیکان نیوز اعلام کرد مبارزه مسیحیان برای بقا و پایداری در شمال عراق و دشت نینوا همچنان ادامه دارد. با افول ذهنیت‌های افراطی، احساس امنیت بیشتر مردم و تلاش دولت برای جلوگیری از ورود آسیب به مسیحیان امید بیشتری به وجود آورده است، اما بقای مسیحیان همچنان به حمایت بیشتری نیاز دارد.

به گزارش «شفق نیوز»، وب سایت مذکور در یک گزارش اشاره کرد که پس از گذشت 10 سال از ویرانی ناشی از عملیات سازمان تروریستی داعش در منطقه تاریخی بین النهرین علیا روند اعتمادسازی در میان ساکنان مناطق مسیحی‌نشین با احتیاط انجام می‌شود.

در این گزارش آمده است که در ژوئن سال 2014، داعش به موصل و دشت نینوا در شمال عراق حمله کرد و ویرانی زیادی به جا گذاشت به طوری که یک چهارم ساکنان آن که اغلب مسیحی و کردهای ایزدی بودند، این مکان‌ها را ترک کردند.

در گزارش سایت واتیکان نیوز ذکر شده است که با وجود نگرانی‌های مداوم، برخی از ساکنان، در حال بازگشت به مناطق اصلی خود هستند.

میخائیل نجیب اسقف اعظم کلیسای کلدانی موصل که برای اولین بار در تاریخ، در مارس 2021 از پاپ واتیکان در موصل استقبال کرد، در پاسخ به سوالی درباره زخم‌های باقی مانده از نبرد موصل گفت که از زمان آزادسازی نینوا، بازگشت خانواده‌های مسیحی به موصل همچنان با احتیاط انجام می‌شود. این فاجعه نه تنها مسیحیان بلکه بر سر همه مردم فرود آمد. کسانی که در زمان داعش در موصل باقی مانند، هزینه سنگینی پرداخت کردند.

نجیب افزود تغییر واقعی امروزه در حال انجام است. مردم پس از آزادسازی موصل نفس راحت‌تری کشیدند و زیرساخت‌ها، خیابان‌ها و ساختمان‌های موصل و دشت نینوا بازسازی شده است اما امنیت از همه چیز مهم‌تر است چرا که این امکان را به مردم می‌دهد تا بدون مشکل، در نیمه شب یا دو و سه صبح در خیابان‌ها قدم بزنند.

وی درباره سفر سه سال پیش پاپ به عراق گفت با وجود آنکه دین کشور، اسلام است، اما رفت و آمدها و دیدارهایی میان اسقف‌ها و علمای دینی مسلمان وجود دارد و ما میتوانیم افکارمان را با یکدیگر در میان بگذاریم.

پاپ فرانسیس در سال 2021 در سفر به عراق، پس از دیدار با مقامات عراقی از جمله رئیس جمهور و نخست وزیر وقت عراق، راهی نجف اشرف شد و با «آیت الله العظمی سیستانی»، مرجعیت عالی شیعه دیدار و سپس از شهرهای دیگری نظیر شهر باستانی اور، اربیل و قرقوش دیدن و در ورزشگاه فرانسو حریری اربیل بزرگ‌ترین مراسم عشای ربانی را با حضور 10 هزار مسیحی برگزار کرد.

منبع
شفق نیوز

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا