سیاسی

پیشنهاد بغداد به واشنگتن برای خروج نیروهای ائتلاف از عراق

هیئت نظامی عراق در نشست با هیئت امریکایی پیشنهاد داده است که خروج نیروهای ائتلاف بین المللی از عراق از سپتامبر سال جاری آغاز شود.

میدل ایست نیوز: هیئت نظامی عراق با هیئت نظامی امریکا در ساختمان وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) دیدار کرد.

به گزارش رووداو، لوید آستین، وزیر دفاع امریکا در این دیدار گفت که تهدید داعش و ایده آن طی دهه اخیر تغییر کرده است و با این وجود، داعش به برنامه ریزی برای حمله در منطقه ادامه می دهد از این رو باید با تغییر در تهدیدها تعامل کنیم.

هیئت عراقی در این نشست به امریکا پیشنهاد داده است که خروج نیروهای ائتلاف بین المللی از عراق را از سپتامبر سال جاری آغاز کند و تمام نیروهای ائتلاف تا سپتامبر 2025 از عراق خارج شده باشند و شمار مستشار نظامی امریکا در کشور باقی بمانند.

آستین گفت که خرسندم که دولت های عراق و امریکا در راستای تغییر چارچوب ماموریت ائتلاف بین المللی به شراکت بلندمدت میان عراق و امریکا و سایر کشورهای ائتلاف اقدام می کنند.

از طرفی دیگر وزیر دفاع عراق نیز از هیئت های دو کشور که طی 48 ساعت گذشته با جدیت برای تحقق هدف مشخص شده، تلاش کردند، تقدیر و تشکر کرد.

وی گفت که دو هیئت تلاش های بسیاری برای رسیدن به مرحله آتی که مرحله انتقالی است، کردند و می خواهیم به شما اطمینان دهم که عراق از شراکت امریکا بسیار تقدیر می کند.

پیش از این پات رایدر، سخنگوی پنتاگون گفت که وزارت دفاع امریکا میزبان گفت‌وگویی درباره همکاری امنیتی مشترک امریکا و عراق در سال 2024 است.

رویترز نیز به نقل از 4 منبع عراقی نوشت که عراق تمایل دارد نیروهای ائتلاف بین المللی به رهبری امریکا، از سپتامبر سال جاری از عراق خارج شوند و پرونده ائتلاف بین المللی تا سپتامبر 2025 به صورت کامل بسته شود.

مذاکرات میان بغداد و واشنگتن در ژانویه گذشته آغاز شد و دو طرف در دور نخست آن بر سر تشکیل کمیته نظامی مشترک برای بازنگری ماموریت ائتلاف و پایان آن و انتقال به روابط امنیتی دوجانبه توافق کردند.

منبع
رووداو

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا