اجتماعیسیاسی

برگزاری کنفرانس مبارزه با خشونت علیه زنان در بغداد

شانزدهمین کنفرانس مبارزه با خشونت علیه زنان با حضور مقامات عراقی و نمایندگان کشورهای مختلف، به میزبانی جریان حکمت ملی در بغداد برگزار شد.

میدل ایست نیوز: شانزدهمین کنفرانس مبارزه با خشونت علیه زنان امروز شنبه به میزبانی جریان حکمت ملی عراق، با شعار «تکریم زن، عامل توسعه میهن است»، در بغداد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عراق (واع)، سید عمار الحکیم رهبر جریان حکمت ملی عراق، بیان کرد آنچه در واقعه کربلا و پس از آن اسارت و خشونت علیه زنان و کودکان اهل بیت رسول الله (ص) حاصل شد، دردناک‌ترین و غم‌انگیزترین و خوفناک‌ترین حادثه در تاریخ اسلام و بشریت به شمار می‌آید.

درخواست الحکیم برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی علیه زنان و کودکان

الحکیم ضمن اشاره به تلاش برای تعدیل قانون احوال شخصیه که مورد توجه عموم قرار گرفته است، از پارلمان عراق خواستار تشریح و توضیح و ارزیابی و بررسی بیشتر در خصوص مفاد این قانون در راستای تطبیق آن با احکام فقهی، تناسب با شرایط زمانه و عصر و حمایت کامل از حقوق زن شد.

وی در ادامه با بیان آنکه مبارزه با خشونت علیه زنان، در واقع مبارزه با خشونت علیه خانواده و جامعه است، بر اهمیت نقش مشارکتی میان مرد و زن در دین اسلام تاکید کرد.

رهبر جریان حکمت ملی عراق در خصوص اوضاع منطقه‌ای و بین المللی با اشاره به تداوم خشونت، آوارگی و گرسنگی دادن به کودکان، زنان و مردان فلسطین و تعرض به حاکمیت دیگر کشورها و نقض قوانین بین المللی، از تمامی نهادهای عربی، اسلامی، بین المللی و نهادهای مسئول خواستار اتخاذ موضع جدی برای توقف این جنایت‌ها شد.

تاکید رشید بر فرهنگ‌سازی برای قدردانی از مقام زن در جامعه

در ادامه این کنفرانس عبداللطیف جمال رشید رئیس جمهور عراق بر نیاز شدید کشور به تلاش بیشتر و فرهنگ‌سازی اهمیت قدردانی از نقش زن در جامعه تاکید کرد.

وی همچنین اشاره کرد زنان عراقی با دیکتاتوری و استبداد مخالف‌اند و در انقلاب هایی که  علیه رژیم های ظالم انجام شده است، نقش آفرین بودند.

رئس جمهور عراق به سفرهای اخیر خود به کشورها اشاره و اعلام کرد در این سفرها تلاش کرده است تا تصورات نادرست از عراق چه از نظر امنیتی و چه از نظر حقوق بشر و در راس آن حقوق زنان را تصحیح کند.

رشید ضمن اشاره به اینکه برخی از مقامات بین المللی نمی‌دانند که زنان به عنوان نمایندگان پارلمان در این بخش فعالیت دارند، تاکید کرد سفارتخانه‌ها و دیپلمات‌های عراقی باید دیدارهای سیاسی و رسانه‌ای را برای نشان دادن تصویر جدید عراق خصوصا پس از نابودی تروریسم تداوم ببخشند.

تلاش دولت عراق برای تاسیس شورای عالی امور زنان

محمد شیاع السودانی نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق نیز در این کنفرانس اعلام کرد جامعه عراق هیچ گونه خشونت علیه زنان را تایید و حمایت نمی کند.

وی در ادامه بر حمایت از زنان با قوانین و ابتکاراتی که ارتقادهنده جایگاه آنها باشد تاکید و به تلاش دولت برای تاسیس شورای عالی امور زنان اشاره کرد.

نخست وزیر عراق همچنین جنایت رژیم صهیونیستی در بمباران مدرسه التابعین در منطقه الدرج در نوار غزه را که منجر به شهادت بیش از 100 آواره شد را محکوم کرد.

السودانی افزود اگر ایستادگی زنان مسئول و مقاوم نبود، نه غزه زنده می ماند و نه پیروزی مردم فلسطین علیه تجاوزات وحشیانه محقق می شد.

زیدان: خشونت علیه زنان مانع پیشرفت جامعه است

فائق زیدان رئیس شورای عالی قضایی عراق در کنفرانس مذکور تاکید کرد مبارزه با خشونت علیه زنان بخش جدانشدنی از تلاش های ما برای تحقق عدالت اجتماعی است.

وی افزود خشونت علیه زنان یک مساله اساسی است که کرامت انسان و حقوق اساسی آن را تحت تاثیر قرار می دهد و چالش بزرگی در مقابل عدالت و برابری در جامعه ما تشکیل می دهد.

رئیس شورای عالی قضایی عراق بیان کرد خشونت علیه زنان شیوه ای است که با اصول دین، اخلاق و قانون در تعارض است و تنها یک جنایت اخلاقی نیست بلکه مانع پیشرفت تمام جامعه به شمار می آید.

قدردانی سازمان ملل از تلاش‌های عراق در مبارزه با خشونت علیه زنان

محسن المندلاوی نائب رئیس پارلمان عراق نیز بر حمایت پارلمان از مسائل توانمندسازی زنان و تصویب قوانین تضمین کننده حفظ جایگاه و حقوق آنها تاکید کرد.

المندلاوی افزود جایگاه زنان عراق در بین نظام های دموکراتیک در مقایسه با کشورهای مدعی دموکراسی، بسیار بیشتر و میزان نمایندگی زنان در پارلمان این کشور حدود 25 درصد است.

از طرفی دیگر کلادیو کوردنی معاون نماینده سازمان ملل در عراق (یونامی)، پایبندی دولت عراق در مبارزه با خشونت علیه زنان و حمایت از حقوق زن و نقش السودانی در ترغیب نهادهای دولتی به تسریع اجرای تصمیمات مربوط به زنان را ستود.

منبع
واع

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا