اقتصادی

بازارهای عراق در تسخیر کولرهای چینی

کولرهای چینی در رقابت با سایر کولرهای خارجی به دلیل قیمت مناسب و کارایی و سازگاری بهتر، بازارهای عراق را در نوردیده‌اند و این کشور بعد از ژاپن دومین واردکننده کولر از چین به شمار می‌آید.

میدل ایست نیوز: بر اساس داده و آمارهای منتشر شده در عراق، فروش کولرهای آبی چینی در کنار چندین محصول دیگر در بازار عراق با توجه به شرایط رقابت و قدرت خرید شهروندان رشد بسیار چشمگیری داشته است.

به گزارش العربی الجدید، بر اساس گزارش یکی از نهادهای اقتصادی غیردولتی در عراق، این کشور در نیمه اول سال جاری بیش از 2 میلیون و 400 هزار دستگاه کولر از چین وارد کرده است.

این منبع افزود: برندهای چینی تولید کننده کولر و دستگاه‌های تهویه مطبوع به طور فزاینده‌ای مورد استقبال و علاقه مشتریان عراقی قرار گرفته اند چرا که در سایه درآمد محدود عراقی ها و اوضاع اقتصادی و نوسان های قیمتی، این دستگاه‌ها از فناوری خوبی برای تامین برق لازم بهره‌مند هستند و با قدرت خرید عراقی های سازگاری بیشتری دارند.

این منبع افزود: حجم کل مبادلات تجاری بین عراق و چین در نیمه اول سال جاری به حدود 27 میلیارد دلار رسید که در مقایسه با نیمه اول سال 2023 افزایشی حدود 14.38 درصدی را نشان می دهد.

در همین ارتباط موسسه «عراق آینده» متخصص در مطالعات و مشاوره های اقتصادی اعلام کرد عراق پس از ژاپن به عنوان بزرگترین وارد کننده دستگاه های کولر و تهویه مطبوع چینی مطرح بوده است بطوریکه ارزش واردات کولر این کشور از چین در نیمه اول سال جاری حدود 757 میلیون دلار بوده است.

این موسسه تصریح کرد: عراق در نیمه اول سال 2024، بیش از 2 میلیون و 400 هزار دستگاه کولر از چین وارد کرده است که در مقایسه با سال گذشته از هفت درصد به 10 درصد افزایش یافته است. واردات کولر و دیگر دستگاه‌های تهویه مطبوع عراق از چین حدود 9 درصد از کل صادرات چین از این دستگاه ها را به خود اختصاص داده است و اگر بخواهیم بخشی از صادرات کولر های چین به امارات و سپس از آنجا به عراق را نیز به جمع صادرات کولرهای چینی به بازار عراق بیفزاییم آنگاه عراق رتبه اول واردات کولر چینی را به خود اختصاص خواهد داد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا