خبر اولسیاسیمقالاتنگاه خاورمیانه

آیا شانسی برای اجرای توافق عراق و ترکیه درخصوص «پ.ک.ک» وجود دارد؟

انسجام و توافق عراق و ترکیه بر سر پرونده حزب کارگران کردستان، با وجود حضور متحدان «پ.ک.ک» در بغداد و وجود دیدگاه سیاسی در سلیمانیه که ضربه سنگین به حزب کارگران را نمی‌پذیرد، ممکن است ادامه نداشته باشد.

میدل ایست نیوز: ثابت العباسی، وزیر دفاع عراق و یاشار گولر، وزیر دفاع ترکیه در آنکارا، یادداشت تفاهمی برای همکاری نظامی، امنیتی و مبارزه با تروریسم امضا کردند.

به گزارش العربی الجدید، این یادداشت تفاهم، بخشی از تفاهمات عراق و ترکیه درخصوص تثبیت امنیت در مرزهای دو کشور و از بین بردن عناصر حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) است که فعالیت آن منجر به نفوذ نیروهای ترکیه ای به خاک اقلیم کردستان عراق شده است.

این تفاهم میان عراق و ترکیه، در حاشیه سفر یک هیئت رسمی عراق به آنکارا برای بررسی پرونده های امنیتی متعدد صورت گرفت.

از طرفی دیگر، فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق در کنفرانس مطبوعاتی با هاکان فیدان، وزیر خارجه ترکیه به اهمیت نهایی کردن یادداشت های تفاهم امضا شده میان دو کشور که شمار آنها به 27 یادداشت تفاهم می رسد، اشاره کرد.

وزیر خارجه عراق ضمن اشاره به اینکه فعالسازی این یادداشت های تفاهم نیازمند پیگیری مستمر از سوی طرفین است، افزود که همکاری مشترک به سطح بالایی از هماهنگی رسیده و کمیته های تخصصی آماده سازی و براساس بخش های مختلف تقسیم شده اند.

بررسی پرونده حزب کارگران کردستان توسط عراق و ترکیه

عراق و ترکیه درباره مساله حضور عناصر پ.ک.ک در مناطق قندیل، مخمور و سنجار رایزنی کردند.

فؤاد حسین، وزیر خارجه عراق در همین راستا، بر خطر حضور پ.ک.ک بر دموکراسی و جامعه عراق تاکید کرد و گفت که شورای وزارتی امنیت ملی عراق، حزب کارگران کردستان را در فهرست احزاب ممنوع قرار داده است.

در اقدامی دیگر نیز کمیته قضایی انتخابات عراق، 3 حزب سیاسی مرتبط با حزب کارگران کردستان را منحل کرد.

وزیر خارجه عراق با فیدان درباره پرونده های امنیتی و نظامی رایزنی کرد و آن را نخستین رایزنی در نوع خود به شمار آورد. از جمله مسائل مورد مذاکره، چگونگی مبارزه با جرائم به ویژه جرائم فرامرزی از جمله گروه های مسلح، سازمان های جرائم سازمان یافته، باندهای قاچاق و قاچاق انسان علاوه بر پدیده مواد مخدر و جلوگیری از هرگونه اقدام از خاک عراق علیه هر کشور دیگر بود.

وزرای خارجه عراق و ترکیه درباره تفاهم بر سر تبدیل اردوگاه بعشیقه که محل حضور نیروهای ترکیه ای است، به یک اردوگاه آموزشی نیز تبادل نظر کردند.

در همین راستا، یک مقام مسئول در وزارت خارجه عراق که نخواست نامش فاش شود، گفت که تفاهمات ترکیه و عراق به مراحل پیشرفته ای از اعتماد رسیده به ویژه با توجه به اینکه عراق با قرار دادن 3 حزب مرتبط با پ.ک.ک در فهرست گروه های ممنوع، حسن نیت خود را نشان داده است.

وی با اشاره به اینکه مقامات ترکیه ای از جمله فیدان، خرسندی خود را از اقدامات عراق ابراز کردند، اشاره کرد که دولت عراق به دنبال حل مشکلات امنیتی به وجود آمده از سوی حزب کارگران کردستان در مناطق شمال عراق است اما از درگیری با متحدان غیر علنی حزب کارگران کردستان می هراسد.

عراق سلسله اقدامات امنیتی و اداری برای ایجاد محدودیت برای عناصر حزب کارگران کردستان و شاخه های وابسته به آن که در مناطق شمال عراق هم مرز با ترکیه و سوریه انجام داد.

این اقدامات در راستای تعهدات بغداد به آنکارا درخصوص فعالیت های حزب کارگران کردستان که از اراضی عراق برای حمله به ترکیه استفاده می کند، انجام شده است.

تقویت روابط با کشورهای همجوار

در همین راستا، علی البنداوی، عضو کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق گفت که توافقات و تفاهمات و یادداشت های تفاهم که عراق با ترکیه امضا کرده است، همه در راستای خدمت به عراق و با هدف تقویت حاکمیت این کشور است به خصوص با توجه به اینکه جلوگیری از استفاده از اراضی عراق برای حمله به کشورهای همجوار در قانون اساسی عراق آمده است.

وی توضیح داد که عراق به ایجاد و تقویت روابط با کشورهای همجوار و پایان مشکلاتی که بر روابط دوستانه تاثیر می گذارد و به طور مشخص، استفاده از خاک عراق برای حمله به کشورهای همسایه، نیاز دارد.

از طرفی دیگر عامر الفایز، عضو کمسیون روابط خارجی پارلمان عراق گفت که پارلمان از هرگونه رویکرد که در نهایت به نفع عراق باشد حمایت می کند.

وی افزود که ما در کمیسیون، یادداشت های تفاهم امضا شده با ترکیه را بررسی می کنیم از این رو نمی توانیم در مقابل اراده ای که می خواهیم حاکمیت کشور و مرزهای ما را تقویت کند، بایستیم.

الفایز گفت که اقدامات قضایی و دولت در حق گروه های سیاسی وابسته به حزب کارگران کردستان، به نفع عراق است و ما به دنبال ایستادن در مقابل پیشرفت دولت نیستیم.

همچنین شیدو سنجاری، فعال سیاسی از شهر سنجار در استان نینوا گفت که بغداد و اربیل، توافق واضحی با آنکارا در خصوص از بین بردن عناصر پ.ک.ک یا دست کم کاهش نفوذ آن، ترسیم مرزها و تضمین عدم استفاده از خاک عراق برای هرگونه حمله به ترکیه دارند.

وی افزود که این انسجام میان طرف ها ممکن است با وجود حضور متحدان پ.ک.ک در بغداد و وجود دیدگاه سیاسی در سلیمانیه که ضربه سنگین به حزب کارگران کردستان را نمی پذیرد، ادامه نداشته باشد.

این فعال سیاسی توضیح داد که ترکیه پیشتر با عراق بارها بر سر موارد مشابه در توافق اخیر توافق کرده است اما این مساله به دلیل اختلاف سلیقه ها محقق نشده است.

منبع
العربی الجدید

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا