اقتصادیخبر اولسیاسی

قصد عربستان برای کاهش 40 میلیارد دلاری سرمایه‌گذاری در بخش نفت

عربستان سعودی به منظور تنوع بخشیدن به اقتصاد خود، قصد دارد هزینه‌های کلان در بخش نفت را به شدت کاهش دهد و به سمت و سوی سرمایه‌گذاری در بخش‌های غیر‌نفتی حرکت کند.

میدل ایست نیوز: عربستان سعودی قصد دارد با تنوع بخشی به اقتصاد خود از جمله سرمایه گذاری در بخش‌های فلزات، حمل‌ونقل و خدمات لجستیکی و فعالیت های مربوط به دیجیتالی‌سازی به سمت کاهش هزینه های کلان خود در بخش نفت گام بردارد.

به گزارش الخلیج آنلاین، بانک امریکایی «گلدمن ساکس» پیش بینی کرد عربستان سعودی در چارچوب بخشی از هدف خود برای هزینه کرد یک تریلیون دلاری در بخش های استراتژیک تا پایان دهه جاری، در بخش نفت کمتر از آنچه قبلاً انتظار می رفت، هزینه کند و به احتمال زیاد مخارج سرمایه در بخش نفت را تاسال 2028 به میزان 40 میلیارد دلار کاهش خواهد داد.

بر اساس گزارش گروه گلدمن ساکس، عربستان سعودی به احتمال زیاد تا سال 2030 بیشتر سپرده ها و حساب های خود را که حدود 73 درصد از کل سرمایه‌گذاری‌ها برآورد می شود، به بخش‌های غیرنفتی هدایت کند و این در حالی است که برآورد قبلی این گروه هدایت 66 درصد از سرمایه‌گذاری‌ها به این بخش‌ها بوده است.

بر اساس این گزارش، با افزایش وجوه تخصیص یافته به سرمایه‌گذاری‌های غیرنفتی، تنها یک چهارم بودجه برای بخش های نفتی این کشور باقی خواهد ماند و عربستان سعودی به دنبال تنوع بخشی در بخش اقتصادی خود با تمرکز بر بخش هایی از جمله فلزات، حمل‌ و نقل، خدمات لجستیکی و فعالیت‌های دیجیتالی سازی است.

در همین ارتباط، «فیصل العزمه» رئیس تحقیقات سهام برای منطقه اروپای مرکزی و شرقی، خاورمیانه و آفریقا در گلدمن ساکس، تصریح کرد: هزینه‌های سرمایه‌ای در بخش نفت احتمالاً از هم اکنون تا سال 2028 به میزان 40 میلیارد دلار کاهش خواهد یافت اما گاز طبیعی در تلاش‌های کربن‌زدایی، توسعه اقتصادی و طرح‌های متنوع سازی اقتصادی در کشور نقش کلیدی ایفا خواهد کرد.

منبع
الخلیج آنلاین

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا