اقتصادیسیاسی

زیان بیش از 2.5 میلیارد دیناری اردن به دلیل ناآرامی‌های منطقه‌ای و بین المللی

شاخص جهانی منتشر شده توسط مرکز بین المللی اقتصاد و صلح، نشان از آن دارد که ناآرامی های منطقه ای و بین المللی کنونی به شدت اقتصاد اردن را تحت تاثیر قرار داده است.

میدل ایست نیوز: بر اساس گزارش شاخص های کل سال 2024، تأثیر اقتصادی ناآرامی های منطقه ای و بین المللی بر اردن، حدود 7.26 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2023 و رقمی معادل 2.62 میلیارد دینار برآورد شده است.

به گزارش الرأی، این گزارش حاکی از آن است که جنگها و ناآرامی های منطقه‌ای و جهانی تأثیر منفی زیادی بر اقتصاد منطقه به طور کلی و بر اقتصاد اردن به طور خاص داشته است، ضمن آنکه تداوم درگیری های منطقه ای و جهانی بار سنگینی را برای دستیابی به سطوح قوی و پایدار رشد اقتصادی بر دوش اردن خواهد گذاشت.

این گزارش پایان فوری جنگ در نوار غزه را به منظور بهره مندی منطقه از امنیت و صلح همه جانبه و دستیابی به شکوفایی و پیشرفت هر چه بیشتر، خواستار شده است.

گزارش شاخص صلح جهانی، تأثیر اقتصادی درگیری ها و جنگ ها بر اقتصاد جهانی را حدود 19.1 تریلیون دلار یا حدود 13.5 درصد از کل حجم اقتصاد جهانی در سال 2023 تخمین زده است.

گفتنی است بر اساس این گزارش، ایسلند، ایرلند و اتریش در صدر فهرست صلح‌آمیزترین کشورهای جهان قرار گرفتند، در حالی که افغانستان، سودان و یمن کمترین  نصیب و بهره را از صلح داشته اند.

منبع
الرای

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا