سیاسی

تاکید اردن و مصر بر توقف تجاوزات به غزه و حفظ ثبات لبنان

وزاری خارجه اردن و مصر بر ضرورت متوقف کردن تجاوزات به نوار غزه، احترام به وضعیت حقوقی و تاریخی قدس و مقدسات آن و حمایت از امنیت و ثبات لبنان تاکید کردند.

میدل ایست نیوز: ایمن الصفدی، معاون نخست وزیر و وزیر خارجه اردن به همراه بدر عبدالعطی، وزیر امور خارجه و مهاجرت مصر تاکید کردند: متوقف کردن تجاوزات رژیم صهیونیستی به نوار غزه یک اولویت است که همگان باید تلاش‌های خود را برای اجرای آن هماهنگ و متحد کنند.

به گزارش الرای، الصفدی و عبدالعاطی در تماسی تلفنی در چارچوب ادامه روند هماهنگی‌ها و رایزنی‌های مستمر با یکدیگر تاکید کردند: برقراری آتش بس فوری اولین گام در راستای کاهش تنش‌های خطرناک در حال وقوع در منطقه است که می‌تواند به وقوع جنگ منطقه‌ای منجر شود.

الصفدی بر حمایت اردن از تلاش‌های مصر، قطر و امریکا برای دستیابی به توافق مبادله اسرا و تضمین آتش دائم، دسترسی به انجام فعالیت‌های انسان دوستانه و دادن مجوز برای ورود بی‌قید و شرط کمک‌های بشردوستانه و پزشکی کافی و نامحدود به تمام بخش‌های نوار غزه و پایان دادن به فاجعه انسانی و بهداشتی در این منطقه تاکید کردند.

طرفین همچنین درباره تشدید تنش‌های خطرناک اسرائیل در کرانه باختری اشغالی و همچنین خطرات تداوم تعرض و تجاوز به امکان مقدس در شهر قدس هشدار دادند و بر لزوم احترام به وضعیت قانونی و تاریخی اماکن مقدس در این شهر از جمله اختصاص داشتن مسجد الاقصی با تمامی مساحت آن به مسلمانان تاکید کردند.

وزرای خارجه اردن و مصر همچنین اظهار نظر ایتامار بن غفیر وزیر امنیت داخلی رژیم صهیونیستی مبنی بر ایجاد کنیسه یهودی در مسجد الاقصی را به شدت محکوم کردند و آن را نقض قوانین بین المللی و اقدام تحریک‌آمیز غیر قابل قبول دانستند که نیازمند موضع‌گیری‌های بین المللی روشن برای محکوم کردن و مقابله با آن است.

الصفدی و العاطی همچنین تاکید کردند اردن و مصر در کنار لبنان و امنیت و ثبات و حاکمیت آن ایستاده‌اند و بر لزوم پایبندی به قطعنامه 1701 شورای امنیت تاکید دارند و از جامعه بین المللی و نهادهای آن به ویژه شورای امنیت می‌خواهند برای متوقف کردن تجاوزات اسرائیل به غزه و اجرای راه حل دو کشوری مطابق با قطعنامه‌های مشروعیت بین المللی به وظیفه خود عمل کنند.

منبع
الرای

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا